Πεμ11132025

Last updateΠαρ, 14 Νοε 2025 7am

ΕΒΕΠ: Η Black Friday της ελληνικής αγοράς απειλείται από τα κινεζικά e-shops

0korkides12

Ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. Βασίλης Κορκίδης επισημαίνει πως η Black Friday θεωρείται ίσως σήμερα το μεγαλύτερο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς και σε συνδυασμό με την Cyber Monday αποτελεί μια καλή ευκαιρία έξυπνων αγορών για 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές. Αρκετές ημέρες πριν την τελευταία Παρασκευή του μήνα, 28 Νοεμβρίου, οι καταναλωτές μπορούν να βρουν ελκυστικές προσφορές, να κάνουν προκρατήσεις και προαγορές, αλλά η κορύφωση των εκπτωτικών αγορών πραγματοποιείται κυρίως την τελευταία εβδομάδα του μήνα, σε μια μηνιαία επέκταση του εκπτωτικού τριημέρου της Black Friday και Cyber Monday.

Σύμφωνα με τα περυσινά στοιχεία το κίνητρο για 4 στους 10 καταναλωτές είναι η αγορά προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές που συνήθως αγοράζουν για τις οικογενειακές τρέχουσες ανάγκες, κατά τη διάρκεια του έτους. Ακολουθεί το κίνητρο για 3 στους 10 που τους οδηγεί στα επώνυμα προϊόντα, που συνήθως δυσκολεύονται να αγοράσουν επειδή είναι πολύ ακριβά. Οι 2 στους 10 εκμεταλλεύονται την Black Friday για να αγοράσουν χριστουγεννιάτικα δώρα και 1 στους 10 για να κάνει ένα δώρο στον εαυτό του, ως μια μικρή ανταμοιβή. Η αγοραστική κίνηση στην ελληνική αγορά ευελπιστούμε και φέτος να κυμανθεί κοντά στα περυσινά επίπεδα με περίπου 3 εκατ. πωλήσεις και με μέση αξία απόδειξης κοντά στα 100 ευρώ.

Σημειωτέον πως ο τζίρος της Black Friday εκτιμάται στα 74 δις δολάρια παγκοσμίως και στα 11 δις δολάρια στις ΗΠΑ, ενώ στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια ο τζίρος της Black Friday κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου από τα 100 εκατ. ευρώ τριπλασιάστηκε στα 300 εκατ. ευρώ. Παράλληλα βλέπουμε στην ελληνική αγορά μια σημαντική μεταβολή με διπλασιασμό των διαδικτυακών αγορώνέναντι της επισκεψιμότητας στα φυσικά εμπορικά καταστήματα με ποσοστό άνω του 40%.

Όμως, το τελευταίο 12μηνο παρακολουθούμε μια επέλαση των κινεζικών πλατφορμών με ένα “δίδυμο e-shops” να κατακτά πάνω από το 20% του μεριδίου των διαδικτυακών πωλήσεων απευθυνόμενο σε 2,75 εκατ. Έλληνες πελάτες με τιμές χαμηλότερες της αγοράς έως και -70%. Τα δέματα από Κίνα «C2c - China to customer» έχουν τριπλασιαστεί σε αριθμό φτάνοντας ημερησίως τα 80.000 και σε αξία τα 2,5 εκατ. ευρώ, κατακλύζοντας την ελληνική αγορά και μειώνοντας τις πωλήσεις των ελληνικών μικρών και ΜμΕ εμπορικών καταστημάτων κατά τουλάχιστον -15%. Ας ελπίσουμε πως με την στήριξη των καταναλωτών οι ανησυχίες μας για “διαδικτυακή αιμορραγία” του εκπτωτικού τζίρου εκτός της χώρας δεν θα επαληθευτούν και πως δεν θα απογοητευτούμε από την φετινή Black Friday.

Άλλωστε σύμφωνα με την έρευνα της ΕΥ Ελλάδος σε συνεργασία με την MRB και την Choose Communications, με τίτλο, «EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025» η πρόθεση των Ελλήνων καταναλωτών για αγορές την φετινή περίοδο αναμένεται αισθητά αυξημένη σε σχέση με πέρυσι, ιδιαίτερα για την ηλικιακή ομάδα μεταξύ 30-40 ετών που αντικατέστησε στη πρωτιά τους νέτους ηλικίας 18-29 ετών. Οι προτιμήσεις για αγορές δείχνουν για 7 στους 10 κυρίως είδη τεχνολογίας και ηλεκτρονικές συσκευές και για 6 στους 10 ρούχα και αξεσουάρ Σε μικρότερο βαθμό, οι αγορές θα κατευθυνθούν για 3 στους 10 σε καλλυντικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας καθώς και είδη σπιτιού. Αυτό που πρέπει να προβληματίσει τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι η υποψία του 45% των καταναλωτών που αμφισβητούν κατά πόσο οι εκπτώσεις και προσφορές αντιστοιχούν σε πραγματικές μειώσεις τιμών και να αναλάβουν πρωτοβουλίες για να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη, τη διαφάνεια και την αξιοπιστία των εκπτώσεων.

Είναι γεγονός πως η Black Friday και η Cyber Monday, είναι ένα διπλό επιτυχημένο εκπτωτικό γεγονός που ήρθε, έμεινε και πέτυχε να καθιερωθεί σε θεσμό και στην ελληνική αγορά. Επίσης είναι αλήθεια πως τα δεδομένα έχουν αλλάξει και από τη «βόλτα στις βιτρίνες» έχουμε πάει στη περιήγηση στις οθόνες. Ως εκ τούτου, είναι θεμιτό οι μικρές και μεγαλύτερες ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις να προσπαθούν να πάρουν καλύτερη θέση στην εκκίνηση με “early start” των “black prices”, ώστε να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια της προβολής των προσφορών τους για να διατηρήσουν τους πελάτες τους και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Οι Έλληνες καταναλωτές δεν έχουν παρά να εκμεταλλευτούν την συγκεκριμένη περίοδο πριν τις γιορτές ως ευκαιρία για τις διαδικτυακές και φυσικές αγορές τους, κατά προτίμηση, από τα αξιόπιστα ελληνικά εμπορικά καταστήματα και e-shops.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter