Ετήσια Έκθεση IUMI 2025: Σταθερότητα στα ναυτασφαλιστικά χαρτοφυλάκια πλοίων και φορτίων
- Λεπτομέρειες
 - Κατηγορία: NEA
 - Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 04 Νοεμβρίου 2025 13:10
 
								Η International Union of Marine Insurance (IUMI) δημοσίευσε την ετήσια Stats Report 2025, παρουσιάζοντας την εικόνα της παγκόσμιας ναυτασφαλιστικής αγοράς μέσα στο πλαίσιο των διεθνών εμπορικών και οικονομικών εξελίξεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2024 υπήρξε χρονιά σχετικής σταθερότητας για τις ασφάλειες πλοίων (hull) και φορτίων (cargo), ενώ ο κλάδος της υπεράκτιας ενέργειας (offshore energy) δέχθηκε σημαντικές πιέσεις.
Σταθερά ασφάλιστρα – Οριακή αύξηση της συνολικής παραγωγής
Τα παγκόσμια ασφάλιστρα ναυτασφαλίσεων ανήλθαν το 2024 στα 39,92 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 1,5% σε σχέση με το 2023. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στην άνοδο του όγκου και της αξίας του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς και στη μεταβολή του αριθμού και της αξίας των πλοίων. Αντίθετα, ο τομέας της υπεράκτιας ενέργειας σημείωσε πτώση σχεδόν 8%.
Ασφάλειες πλοίων (Hull): Ευρωπαϊκή κυριαρχία και ρωσική άνοδος
Τα ασφάλιστρα του κλάδου ocean hull ανήλθαν στα 9,67 δισ. δολάρια, αυξημένα κατά 3,5%.
Η Ευρώπη διατηρεί την πρωτοκαθεδρία και καταγράφει αδιάλειπτη ανάπτυξη από το 2019.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στη Ρωσία, όπου η αγορά hull αυξήθηκε κατά 42%, εξαιτίας των κυρώσεων που εμπόδισαν τη μεταφορά κινδύνων στο εξωτερικό. Οι δείκτες ζημιών στην Ευρώπη παρέμειναν σταθεροί.
Ασφάλειες φορτίων (Cargo): Περιορισμένη ανάπτυξη, αλλά βελτίωση ζημιών
Ο κλάδος cargo insurance έφτασε τα 22,64 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 1,6%.
Η ήπια ανάπτυξη αποδίδεται στη γενικότερη οικονομική επιβράδυνση, με την Κίνα να ξεχωρίζει για την ισχυρή της επίδοση.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι δείκτες ζημιών βελτιώνονται για έκτη συνεχόμενη χρονιά.
Υπεράκτια ενέργεια (Offshore Energy): Πτώση και ανακατατάξεις
Ο τομέας της υπεράκτιας ενέργειας παρουσίασε μείωση 7,9%, με τα ασφάλιστρα να διαμορφώνονται στα 4,34 δισ. δολάρια.
Η αγορά του Λονδίνου διατηρεί την κυριαρχία της με μερίδιο 60%, ενώ οι σκανδιναβικές χώρες ήταν οι μόνες που αύξησαν το μερίδιό τους κατά 27%.
Οι κύριοι λόγοι της πτώσης σχετίζονται με την πίεση στις τιμές του πετρελαίου, τις κυρώσεις, τις πρωτοβουλίες απανθρακοποίησης και τη μειωμένη επενδυτική δαπάνη (capex).
Νέα εργαλεία και δείκτες
Η έκθεση ενημερώνει για την πρόοδο της βάσης δεδομένων Major Claims, η οποία περιλαμβάνει πλέον πάνω από 17.400 καταγεγραμμένες ζημιές από 30 εθνικές ασφαλιστικές ενώσεις.
Επιπλέον, παρουσιάζεται για πρώτη φορά ο νέος Δείκτης Πληθωρισμού Επισκευών Πλοίων (Hull Inflation Index)της IUMI, που συνδέει το κόστος επισκευών με μακροοικονομικούς δείκτες.
Σχόλιο του Lars Lange, Γενικού Γραμματέα της IUMI
Ο Lars Lange δήλωσε ότι τα δεδομένα του 2024 καταδεικνύουν σταθερότητα στις αγορές hull και cargo, αλλά δυσκολίες για την υπεράκτια ενέργεια λόγω χαμηλών τιμών πετρελαίου και μειωμένων επενδύσεων.
Επεσήμανε επίσης ότι το 2025 ξεκίνησε με έντονους αντίθετους ανέμους για όλους τους κλάδους:
Γεωπολιτικές εντάσεις, εμπορικοί πόλεμοι και αυξημένοι κίνδυνοι πολέμου,
Πτώση επιτοκίων και αδύναμο δολάριο, που μειώνει τα έσοδα και αυξάνει το κόστος αποζημιώσεων,
Προκλήσεις πράσινης μετάβασης, με το μέσο όρο ηλικίας των πλοίων να πλησιάζει τα 23 έτη,
Κλιματική αλλαγή, πυρκαγιές σε μεγάλα πλοία και συσσώρευση κινδύνων που συνεχίζουν να πιέζουν τους ασφαλιστές.
«Η αποστολή της IUMI είναι να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να συνεργάζεται με διεθνείς φορείς και να εξοπλίζει τους ναυτασφαλιστές ώστε να συνεχίσουν να στηρίζουν το παγκόσμιο εμπόριο χωρίς διακοπές», τόνισε ο Lange.
Η έκθεση της IUMI για το 2025 σκιαγραφεί μια αγορά που παραμένει ανθεκτική, με μέτρια ανάπτυξη στα βασικά χαρτοφυλάκια και προκλήσεις που εντείνονται στον ενεργειακό τομέα.
Το 2025 προβλέπεται έτος πιεσμένων περιθωρίων, καθώς οι ναυτασφαλιστές καλούνται να διαχειριστούν ταυτόχρονα οικονομική αβεβαιότητα, περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τεχνολογική προσαρμογή του στόλου.
