xclusiv: Τι σημαίνει η συμφωνία Τραμπ-Σι για τη ναυτιλία
- Λεπτομέρειες
 - Κατηγορία: NEA
 - Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 04 Νοεμβρίου 2025 08:17
 
								Μια πολυαναμενόμενη ανάσα φέρνει στη ναυτιλία η νέα εκεχειρία μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας. Η Ουάσινγκτον και το Πεκίνο πάτησαν το κουμπί της παύσης, βάζοντας τέλος —έστω προσωρινό— σε έξι μήνες εμπορικού πολέμου δασμών που είχαν προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τις διεθνείς μεταφορές, σημειώνει η Xclusiv.
Ο Ντόναλντ Τραμπ και ο Σι Τζινπίνγκ συμφώνησαν σε αναστολή για έναν χρόνο των κινεζικών περιορισμών στις εξαγωγές σπάνιων γαιών, στη μείωση του αμερικανικού «δασμού φαιντανύλης» από 20% σε 10% και στο «πάγωμα» όλων των τελών λιμένων για τη ναυτιλία και τη ναυπηγική βιομηχανία των δύο χωρών.
Πρόκειται για μια τακτική αποκλιμάκωση με περιορισμένες λεπτομέρειες αλλά σημαντικό συμβολικό βάρος, που σηματοδοτεί την πρόθεση των δύο υπερδυνάμεων να σταθεροποιήσουν τις ροές εμπορευμάτων και να μετριάσουν τις πληθωριστικές πιέσεις. Για το παγκόσμιο εμπόριο, το μήνυμα είναι σαφές: λιγότερος κίνδυνος, περισσότερη ορατότητα.
Η επιστροφή της σόγιας και το «ντόμινο» στα bulk carriers
Το πιο απτό αποτέλεσμα της συμφωνίας έρχεται από τον αγροτικό τομέα. Η Κίνα επιστρέφει στην αμερικανική αγορά σόγιας, με τις πρώτες συμφωνίες να βρίσκονται ήδη υπό διαπραγμάτευση. Οι αποστολές αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα, επαναφέροντας μια εμπορική ροή που είχε σχεδόν παγώσει από την άνοιξη.
Για τους Αμερικανούς παραγωγούς, πρόκειται για πολυπόθητη οικονομική ένεση. Για την Κίνα, είναι μια ρεαλιστική κίνηση για την ενίσχυση των αποθεμάτων ζωοτροφών πριν τον χειμώνα και τη μείωση της εξάρτησης από τις σοδειές της Νότιας Αμερικής.
Η επανεκκίνηση των μακρινών μεταφορών σόγιας από τις ΗΠΑ προς την Κίνα αναμένεται να λειτουργήσει ως «τόνωση» για την αγορά ξηρού φορτίου, ιδίως για τα πλοία τύπου Panamax. Η απουσία αυτής της γραμμής τους τελευταίους μήνες είχε αφαιρέσει περίπου 200 ταξίδια από το σύστημα, μειώνοντας αισθητά την απασχόληση του στόλου στο τέταρτο τρίμηνο.
Με τις συγκομιδές της Βραζιλίας και της Αργεντινής να καθυστερούν μέχρι τον Φεβρουάριο, το «παράθυρο» των αμερικανικών εξαγωγών ανοίγει τώρα διάπλατα για τους επόμενους τρεις μήνες — και η αγορά δείχνει ήδη να αντιδρά.
Προσωρινή ανάσα ή νέα αρχή;
Παρά τη θετική συγκυρία, οι αναλυτές προειδοποιούν για υπερβολική αισιοδοξία. Η Κίνα έχει ήδη διαφοροποιήσει τις πηγές εισαγωγής σόγιας της, ενώ η βελτίωση των υποδομών της Βραζιλίας καθιστά τον ανταγωνισμό σκληρότερο. Επιπλέον, η συμφωνία είναι ρητά προσωρινή και υπόκειται σε ετήσια αναθεώρηση, γεγονός που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επιστροφής των δασμών ή των λιμενικών τελών.
Ακόμη κι έτσι, η βραχυπρόθεσμη σταθεροποίηση φέρνει ανακούφιση σε έναν ναυτιλιακό κλάδο που είχε αρχίσει να χάνει δυναμική μετά από ένα ισχυρό καλοκαίρι. Οι ναύλοι παρουσιάζουν σημάδια ανάκαμψης, ενώ οι τιμές στα FFA για τις αρχές του 2026 αρχίζουν να ενσωματώνουν αυξημένη ζήτηση.
Πιο ήρεμες θάλασσες
Πέρα από τα bulk carriers, η αναστολή των λιμενικών τελών αφαιρεί ένα διαχρονικό κόστος για τις γραμμές τακτικών δρομολογίων και τα δεξαμενόπλοια, ενώ η μείωση των δασμών βελτιώνει έστω και οριακά τα οικονομικά των ταξιδιών σε όλους τους τύπους φορτίων. Αν και η τεχνολογία και τα μικροτσίπ εξαιρέθηκαν από τη συμφωνία, ο τόνος των σχέσεων ΗΠΑ–Κίνας είναι ο πιο ήπιος των τελευταίων ετών.
Για πρώτη φορά μετά από καιρό, η ναυτιλία δείχνει να κινείται με βάση τα φορτία και όχι τους τίτλους των ειδήσεων. Και αυτή από μόνη της είναι ίσως η πιο σημαντική αλλαγή.
