Κυρ11232025

Last updateΔευ, 24 Νοε 2025 7am

Δυο + ένα εμπορευματικά κέντρα και ο «μεγάλος ασθενής»

0OlTH TRENO

Μια ακόμη ευκαιρία για την Ελλάδα να αναδείξει τον πραγματικό και σημαίνοντα ρόλο των εμπορευματικών της κέντρων παρουσιάστηκε με την «ανάμειξη» του αμερικανικού επενδυτικού, και όχι μόνο, ενδιαφέροντος στην περιοχή του Θριάσιου πεδίου. Οι παροικούντες την ακτή Μιαούλη κατά καιρούς είχαν επισημάνει τη σημασία ανάπτυξης των εμπορευματικών κέντρων στην ευρύτερη περιοχή του Πειραϊκού χώρου συμπεριλαμβάνοντας, στις «ιστορικές» πλέον αναφορές, και τμήματα των δύο ναυπηγείων που βρίσκονται στον Κόλπο της Ελευσίνας. Μάλιστα τότε και μόνο οι αναφορές είχαν «ξεσηκώσει» μερίδα της Τ.Α της περιβάλλουσας περιοχής η οποία και την διεκδικούσε για την ανάπτυξη υπέρ των κατοίκων για αθλητικές και άλλες εγκαταστάσεις «άσχετες παντελώς» προς σχεδιασμούς που είχαν δει το φως της δημοσιότητας. Σήμερα η έλευση του αμερικανικού παράγοντα αλλάζει άρδην τα δεδομένα σε μία περιοχή για την οποία οι παραγωγικές τάξεις του Πειραιά με επικεφαλής το Ε.Β.Ε.Π., επίσης ιστορικά, «φώναζαν» για την ανάγκη αξιοποίησης και ανάπτυξης εμπορευματικών κέντρων. Οι εξελίξεις φαίνεται πως δικαιώνουν τις παραγωγικές τάξεις οι οποίες πλέον αναμένουν την ταχύρρυθμη ανάπτυξη δύο εμπορευματικών κέντρων ( ένα εντός της δικαιοδοσίας του ΟΛΠ και το άλλο στο Θριάσιο σε χώρους των Ναυπηγείων Ελευσίνας) με το λιμάνι της Ελευσίνας να παραμένει ένας «κρυφός μπαλαντέρ» σε ένα «σκληρό πόκερ» ΗΠΑ- Κίνας με διπλωματικό και γεωπολιτικό χαρακτήρα. Είναι προφανές ότι οι Αμερικανοί θέλουν τα περιορίσουν τον εμπορικό άξονα της Κίνας με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά και προς την κατεύθυνση αυτή θέλουν να δημιουργήσουν έναν νέο εμπορικό άξονα που θα παρακάμπτει, τόσο το λιμάνι του Πειραιά όσο και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Αυτές είναι οι γεωπολιτικές τους στρατηγικές, οι οποίες ωστόσο ταιριάζουν και στις δικές μας, καθώς ο εμπορικός άξονας που προτείνουν οι Αμερικανοί παρακάμπτει και την Τουρκία. Σε αυτό τον καμβά από τις «εξισώσεις» δεν λείπουν και τα στοιχεία των λιμένων του Βόλου και της Αλεξανδρούπολης όπου το αμερικανικό ενδιαφέρον παραμένει ζέον. Μάλιστα το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το πλέον προωθημένο, μέχρι ώρας, προς ανατολάς λιμάνι της Ε.Ε. βρίσκεται μονίμως στο επίκεντρο των συζητήσεων για τον πολυσυζητημένο σιδηροδρομικό άξονα Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας με τον εξ ίσου σοβαρό γεωπολιτικό ρόλο στην παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο σιδηροδρομικός άξονας Πειραιάς-Κεντρική Ευρώπη πήρε σχεδόν δύο δεκαετίες για να αναπτυχθεί και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί καθώς δεν κατέστη δυνατή ακόμη η ανάπτυξη μιας αξιόπιστης σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ Πειραιά, συμπεριλαμβανομένου και του Θριάσιου και των βόρειων συνόρων της χώρας. Η «αξία» του σιδηροδρομικού άξονα αφορά και στα σενάρια ανάπτυξης του επίσης με ιδιαίτερη γεωπολιτική σημασία, άξονα που προωθεί η Ινδία για σύνδεση με την Ε.Ε. όπου εκτός των ήδη γνωστών δεδομένων στο «παιχνίδι» έχει εισέλθει και το θέα της ανάπτυξης ενός inland port στην ευρύτερη ζώνη «επιρροής» του λιμένα του Βόλου.
Παρά τα όσα αισιόδοξα έχουν προκύψει το τελευταίο διάστημα για τα εμπορευματικά κέντρα η «αγωνία» των παραγωγικών τάξεων αφορά στις σιδηροδρομικές καλύψεις και στις επενδύσεις που συνθέτουν ένα συγκεκριμένο cluster που αναφέρεται στα logistics και στην πλειάδα των επιχειρήσεων που είναι έτοιμες να επενδύσουν στην περιοχή ακριβώς με επίκεντρο τα εμπορευματικά κέντρα. Η «αγωνία» έχει ενταθεί καθώς διαφαίνεται βελτίωση των συνθηκών διέλευσης πλοίων από το Σουέζ γεγονός που θα επαναφέρει τον Πειραιά στην προ Χούθι εποχή με ότι αυτό θετικό συνεπάγεται για την κίνηση στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και για τις in transit διακινήσεις εμπορευματοκιβωτίων τμήμα των οποίων θα πρέπει να παροχετευτεί σιδηροδρομικώς. Οι παραγωγικές τάξεις που «βλέπουν» τον καταιγισμό σιδηροδρομικών επενδύσεων σε λιμάνια της Μεσογείου αλλά και της Β. Ευρώπης έχουν ήδη «κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου» να χαθεί και αυτή η ευκαιρία για την Ελλάδα χαρακτηρίζοντας ως το «μεγάλο ασθενή» το σιδηρόδρομο όταν μάλιστα η στήριξη του νέου εμπορευματικού κέντρου, περιλαμβάνει και την προβλεπόμενη σιδηροδρομική σύνδεση Πειραιά και ναυπηγείων Ελευσίνας με το Θριάσιο Πεδίο.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter