Μεθανόλη και αμμωνία στο προσκήνιο
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 20 Αυγούστου 2025 07:59

Η «εποχή» των πλοίων που κινούνται με μεθανόλη και αμμωνία αναδύεται γρήγορα, διαπιστώνει μια νέα έκθεση από τον συνασπισμό Getting to Zero του Global Maritime Forum. Με βάση συνεντεύξεις από όλο τον κλάδο, η έκθεση διαπιστώνει ότι και τα δύο εναλλακτικά καύσιμα έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο και έχουν «φτάσει» ως ναυτιλιακά καύσιμα. Η έκθεση προειδοποιεί ότι τα καύσιμα απαιτούν συντονισμένη ώθηση εάν πρόκειται να είναι αρκετά ώριμα ώστε να κλιμακωθούν γρήγορα από το 2030 περίπου, σύμφωνα με τους στόχους της βιομηχανίας.
Με βάση την πρόοδο, η φετινή έκθεση επικεντρώνεται ειδικά στη μεθανόλη και την αμμωνία ως καύσιμα πλοίων. Σημειώνει ότι βρίσκονται σχετικά νωρίς στην έγκρισή τους, αλλά έχουν σημαντικές δυνατότητες μακροπρόθεσμα. Η μεθανόλη, σημειώνει η έκθεση, κινείται γρήγορα από την απόδειξη της ιδέας στην πρώιμη κλίμακα (περισσότερα από 60 πλοία ικανά για μεθανόλη σε λειτουργία, 300 περισσότερα υπό παραγγελία και ανεφοδιασμός σε περίπου 42 λιμάνια).
Η βασική πρόκληση για την επίτευξη ευρύτερης κλίμακας μεθανόλης είναι η διαθεσιμότητα πράσινης μεθανόλης, η οποία αποτελεί μικρό μόνο μερίδιο της συνολικής προσφοράς και παραμένει δύσκολη για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Το μεγαλύτερο μέρος της μεθανόλης που χρησιμοποιείται στα πλοία μέχρι σήμερα, σημειώνει η έκθεση, ήταν γκρίζα μεθανόλη, με μόνο μικρούς όγκους βιομεθανόλης να αποθηκεύονται από το 2023 και τους πρώτους όγκους ηλεκτρονικής μεθανόλης να ανεφοδιάζονται τον Μάιο του 2025. Η Κίνα, σημειώνεται πως, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των προμηθειών πράσινης μεθανόλης, αλλά είναι δαπανηρή και πρέπει να προσεγγιστεί μέσω μακροπρόθεσμων συμφωνιών απορρόφησης.
Η αμμωνία αναγνωρίζεται ως λιγότερο ώριμη, ενώ η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι πλησιάζει γρήγορα την απόδειξη της ιδέας ως καύσιμο πλοίων, με τις δοκιμές κινητήρων να υποδηλώνουν ότι μπορεί να μειώσει τις εκπομπές από δεξαμενή σε απόνερα έως και 95%. Τα πρώτα πλοία που κινούνται με αμμωνία έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία, οι δοκιμές κινητήρων πλησιάζουν στην ολοκλήρωση και οι δοκιμές ανεφοδιασμού βρίσκονται σε εξέλιξη - καμία από τις οποίες δεν αποκάλυψε θεμελιώδη εμπόδια στην υιοθέτηση. Οι χειριστές αναφέρουν εμπιστοσύνη στην ασφαλή λειτουργία των πλοίων που κινούνται με αμμωνία και πιθανότατα θα εισαγάγουν σταδιακά το καύσιμο με την πάροδο του χρόνου για να αποκτήσουν επιχειρησιακή εμπειρία.
Μία από τις μεγάλες προκλήσεις που σημειώνουν για την αμμωνία είναι οι μικτές αντιδράσεις από τους ναυτικούς σχετικά με τις προοπτικές εργασίας σε πλοία που τροφοδοτούνται με αμμωνία και οι δισταγμοί.
Ο βασικός τομέας στον οποίο καταλήγει η έκθεση και ο οποίος πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι η αλυσίδα εφοδιασμού καυσίμων. Στην περίπτωση της μεθανόλης, υπογραμμίζεται η ανάγκη ενίσχυσης της διαθεσιμότητας πράσινων καυσίμων. Τα βασικά σημεία για την αμμωνία είναι η επικύρωση και η ανάπτυξη εμπορικού ανεφοδιασμού αμμωνίας σε βασικούς λιμένες.
Για να επιτευχθεί η συντονισμένη ώθηση που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τον άνθρακα της βιομηχανίας, ο Συνασπισμός Getting to Zero αναφέρει ότι πρέπει να παρασχεθούν στοχευμένα κίνητρα πολιτικής μαζί με χρηματοδότηση για να κλείσει το χάσμα κόστους και να υποστηρίξει όσους υιοθετούν νωρίς. Ζητά επίσης τη δημιουργία ισχυρών, εναρμονισμένων συστημάτων πιστοποίησης καυσίμων και τη συγκέντρωση της ζήτησης καυσίμων για τη δημιουργία της επενδυτικής υπόθεσης για την ανάπτυξη της υποδομής ανεφοδιασμού.