Τετ06242026

Last updateΤετ, 24 Ιουν 2026 10am

Σχέδιο εκκένωσης

0stena ormouz

Με βάση τη συμφωνία μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ιράν και τις ειδήσεις για «εποικοδομητικές συνομιλίες» με αναφορές για «ενθαρρυντική πρόοδο», ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, σε συνεργασία με το Ομάν, ανακοίνωσε την έναρξη ενός σχεδίου εκκένωσης για τα πλοία που έχουν παγιδευτεί στην περιοχή του Περσικού Κόλπου. Το Ομάν θα αναλάβει ηγετικό ρόλο στην παρακολούθηση του ΙΜΟ και θα παρέχει καθημερινές ενημερώσεις σχετικά με τον αριθμό των πλοίων που αναχωρούν από την περιοχή.
Το Ομάν, στην επίσημη ανακοίνωσή του, υπογραμμίζει την ανάγκη για «σταδιακή και ελεγχόμενη εκκένωση της κυκλοφορίας των πλοίων». Σημειώνει ότι υπάρχουν δύο λωρίδες διαθέσιμες προς τα βόρεια και τα νότια, ενώ επαναλαμβάνει ότι το κανονικό Σχέδιο Διαχωρισμού Κυκλοφορίας δεν είναι ασφαλές. Την περασμένη εβδομάδα, η κοινή επιχείρηση εξέδωσε προειδοποίηση την Παρασκευή μετά την επιβεβαίωση μιας νάρκης, ενώ υπήρξαν αναφορές ότι υπάρχουν έως και 80 νάρκες στις κύριες λωρίδες.
Επειδή τα πλοία κινούνται μέσω ενός προσωρινού θαλάσσιου διαδρόμου, το Ομάν προειδοποιεί για αυξημένο κίνδυνο συγκρούσεων. Σημειώνει ότι οι λωρίδες είναι περιορισμένες και απαιτούν παρακολούθηση για να διασφαλιστεί η ασφάλεια.
«Θα ξεκινήσουμε την εφαρμογή του σχεδίου εκκένωσης για περισσότερους από 11.000 ναυτικούς που εξακολουθούν να είναι εγκλωβισμένοι στην περιοχή», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ Αρσένιο Ντομίνγκες, ενώ τόνισε επίσης τους επιβεβαιωμένους θανάτους 14 αθώων ναυτικών κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης. «Έχουμε εξασφαλίσει τις απαραίτητες εγγυήσεις ασφάλειας και έχουμε επαληθεύσει διεξοδικά τις προϋποθέσεις για ασφαλή πλοήγηση για την υποστήριξη αυτών των επιχειρήσεων».
Ο Ντομίνγκες αναφέρθηκε σε αυτήν ως «επιχείρηση μεγάλης κλίμακας», ενώ το Ομάν είπε ότι θα διεξαχθεί σε μια σταδιακή προσέγγιση που θα βασίζεται σε ομάδες σκαφών. Θα επικοινωνήσουν με τα σκάφη στις καθορισμένες ομάδες και θα ορίσουν μια ημέρα διέλευσης.

Χωρίς διόδια...

Το Ομάν τονίζει ότι οι διελεύσεις θα γίνονται χωρίς την επιβολή διοδίων και σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο για τη διασφάλιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας. Τα σκάφη λαμβάνουν οδηγίες να διασφαλίζουν ότι το AIS τους εκπέμπει κατά τη διέλευση. Οι ρυθμίσεις που δημοσιεύθηκαν από το Βασιλικό Ναυτικό του Ομάν, ωστόσο, δεν αφορούν την είσοδο της ναυτιλίας στον Κόλπο, αλλά υπόσχονται περαιτέρω ενημερώσεις.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο εξέδωσε δήλωση λέγοντας: «Το σχέδιο εκκένωσης του ΙΜΟ είναι μια ευπρόσδεκτη εξέλιξη για την επίτευξη αυτού του συντονισμού και την αποκατάσταση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας. Είναι ζωτικής σημασίας αυτό το σχέδιο να λειτουργεί σε αρμονία, αντί να έρχεται σε σύγκρουση, με τους υπάρχοντες μηχανισμούς».
Η κίνηση του ΙΜΟ έρχεται καθώς οι φατρίες στο Ιράν συνεχίζουν να λένε ότι τα Στενά είναι κλειστά και αναφέρουν ότι δεν εκδίδουν άδειες. Παρόλα αυτά, οι ενδείξεις είναι ότι ορισμένα πλοία βγαίνουν από τον Κόλπο. Οι αναφορές αναφέρουν ότι τα επίπεδα διέλευσης πλησιάζουν τα υψηλότερα επίπεδα από τον Φεβρουάριο, πριν από την έναρξη της σύγκρουσης.
Το Κατάρ και το Πακιστάν, ως κοινοί μεσολαβητές, εξέδωσαν επίσης κοινή δήλωση μετά τον πρώτο γύρο συζητήσεων μεταξύ του Ιράν και των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελβετία. Ανέφερε ότι οι δύο πλευρές, μεταξύ άλλων συμφωνιών κατά τη διάρκεια των συνομιλιών, είχαν αποφασίσει να διατηρήσουν μια «γραμμή επικοινωνίας» κατά τη διάρκεια της περιόδου των 60 ημερών. Στόχος είναι να τηρηθούν οι όροι του Μνημονίου Κατανόησης της περασμένης εβδομάδας και να «αποφευχθούν επεισόδια και κακή επικοινωνία με στόχο την ασφαλή διέλευση εμπορικών πλοίων από τα Στενά του Ορμούζ».

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter