Ουκρανικό κτύπημα σε δεξαμενόπλοιο του σκιώδους στόλου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 19 Δεκεμβρίου 2025 21:10
Η Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας (SBU) συνεχίζει τις Ειδικές Επιχειρήσεις Deep Strike, αναφέροντας ότι έπληξε ένα πετρελαιοφόρο σκιώδους στόλου στη Μεσόγειο. Το σκάφος αναφέρει μια θέση νότια της Κρήτης, η οποία θα απέχει περισσότερα από 2.000 χιλιόμετρα (1.250 μίλια) από τα ουκρανικά σύνορα. Η Ουκρανία χαρακτήρισε το πλοίο νόμιμο στόχο, λέγοντας ότι βρισκόταν σε «ουδέτερα ύδατα της Μεσογείου».
Η SBU της Ουκρανίας δημοσίευσε ένα βίντεο που αναφέρει ότι χρησιμοποίησε πολλαπλά αερομεταφερόμενα drones για να επιτεθεί στο δεξαμενόπλοιο που λειτουργεί επί του παρόντος με το όνομα Qendil. Το βίντεο φαίνεται να δείχνει πολλά χτυπήματα στο μέσο του πλοίου στο δεξαμενόπλοιο, το οποίο αναφέρθηκε ότι ήταν άδειο. Η Ουκρανία διεκδικεί «κρίσιμες ζημιές» στο σκάφος, λέγοντας ότι έχει τεθεί εκτός λειτουργίας. Ωστόσο το σήμα AIS του σκάφους δείχνει ότι βρίσκεται σε εξέλιξη με ταχύτητα περίπου 10 κόμβων.
Το πλοίο, το οποίο κατασκευάστηκε το 2006, επιβλήθηκε κυρώσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο τον Φεβρουάριο του 2025 και την ΕΕ τον Ιούλιο του 2025. Πρόκειται για ένα δεξαμενόπλοιο Aframax (115.338 dwt) με τις βάσεις δεδομένων να αναφέρουν τους ιδιοκτήτες του στην Ινδία. Το πλοίο φέρεται να είχε τρία ονόματα το 2025 και να άλλαζε σημαία. Αυτή τη στιγμή αναφέρει τη σημαία της ως Ομάν, αλλά νωρίτερα φέτος ανέφερε το Παλάου, τη Γουινέα-Μπισάου και το Τζιμπουτί.
Λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της επίθεσης, ο Βλαντίμιρ Πούτιν αναφέρθηκε έμμεσα στο περιστατικό, κατηγορώντας την Ουκρανία ότι επιχειρεί να πλήξει τη ρωσική οικονομία μέσω «επιθέσεων σε πολιτικούς και εμπορικούς στόχους».
Σύμφωνα με ρωσικά κρατικά μέσα, ο Πούτιν υποστήριξε ότι τέτοιες ενέργειες έχουν στόχο να αυξήσουν το κόστος ασφάλισης των ρωσικών φορτίων και να αποθαρρύνουν διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες από τη συνεργασία με τη Ρωσία. Παράλληλα, τόνισε ότι η Μόσχα «δεν θα αφήσει αναπάντητες επιθέσεις που απειλούν τα εθνικά της συμφέροντα», χωρίς να δώσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ή μορφή απάντησης.
Την ίδια ώρα, Ρώσοι αξιωματούχοι του υπουργείου Εξωτερικών μίλησαν για «παραβίαση της ασφάλειας στη διεθνή ναυσιπλοΐα», επιχειρώντας να μεταφέρουν τη συζήτηση στο επίπεδο του διεθνούς δικαίου και της προστασίας των εμπορικών θαλάσσιων οδών. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, δεν έχει ανακοινωθεί κάποιο επίσημο διπλωματικό βήμα ή προσφυγή σε διεθνή οργανισμό.
