Τετ10152025

Last updateΤετ, 15 Οκτ 2025 11am

ΕCONOMIST IMPACT: Τα «πράσινα» ναυτιλιακά καύσιμα και η δύσκολη ισορροπία

0Ιμπακτ

Ρευστό φαίνεται πως παραμένει το τοπίο ως προς το ποια «πράσινα» καύσιμα θα επικρατήσουν στη ναυτιλία τα επόμενα χρόνια, όπως προέκυψε από όσα ανέφερε ο 'Ανσις Ζέλτινς (Ansis Zeltiņš), πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων με έδρα τις Βρυξέλλες, μιλώντας στο 9o συνέδριο για τη βιωσιμότητα, του Economist, με τίτλο «Sustainability Summit for SE Europe & the Mediterranean - Seeking a new balance amidst a derailed transition».
«Δεν μπορούν ούτε χρειάζεται όλα τα λιμάνια να γίνουν ενεργειακοί κόμβοι, ενώ δεν είναι όλα τα πράσινα καύσιμα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Η λίστα είναι ανοιχτή: αμμωνία, μεθανόλη, βιομεθανόλη, συνθετικά καύσιμα, είναι όλα στο τραπέζι. Ούτε το θέμα με την τεχνολογία έχει κλείσει» επισήμανε ο κ. Ζέλτινς, σύμφωνα με τον οποίο σε ό,τι αφορά τα πράσινα καύσιμα, το πρόβλημα για τα λιμάνια δεν είναι τόσο οι επενδύσεις καθεαυτές, όσο ο φυσικός χώρος που απαιτείται για να γίνει πράξη αυτή η αλλαγή.
Όπως είπε, για να γίνει κάτι καινούργιο προς αυτή την κατεύθυνση, χρειάζεται περισσότερος χώρος. «Αυτό σημαίνει ότι οι δραστηριότητες logistics, για παράδειγμα, θα μείνουν εκεί που είναι, αλλά ταυτόχρονα θα χρειαστούμε νέες υποδομές για τα καύσιμα, όχι μόνο για το bunkering (ανεφοδιασμό) και την αποθήκευση, αλλά και για την ίδια τη δημιουργία των καυσίμων, όπως συμβαίνει με τα off-shore αιολικά. Κι αυτό πολλές φορές μπορεί να πηγαίνει σε αντίθετη κατεύθυνση από όσα λένε οι άνθρωποι που ασχολούνται με περιβαλλοντικά θέματα, ότι δηλαδή το περιβάλλον των λιμένων πρέπει να αλλάξει όσο το δυνατόν λιγότερο» εξήγησε.
Αναφερόμενος ειδικά στην περιοχή της Μεσογείου, ο κ. Ζέλτινς επισήμανε ότι ο «πράσινος» και ενεργειακός μετασχηματισμός, η ασφάλεια και η διάσταση της στρατιωτικής κινητικότητας είναι θέματα απολύτως ουσιώδη για τα ευρωπαϊκά λιμάνια ευρύτερα και στη Μεσόγειο ειδικότερα.
Έκανε, τέλος, ιδιαίτερη μνεία στην ανάγκη ενίσχυσης της κυβερνοασφάλειας των λιμανιών, η οποία σχετίζεται τόσο με την ψηφιοποίησή τους, όσο και με τη στρατιωτική-γεωπολιτική διάστασή τους.
Η δύσκολη ισορροπία
Να ισορροπήσουν ανάμεσα στην εμπορική ανάπτυξη και την περιβαλλοντική προστασία καλούνται τα λιμάνια της Ευρώπης, όπως επισήμανε ο Απόστολος Καμαρινάκης, πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος. «Η συζήτηση για τη βιωσιμότητα δεν ήταν ποτέ πιο επίκαιρη ή κρίσιμη. Η Ελλάδα με το εκτεταμένο δίκτυο λιμένων και τη μακρά ναυτιλιακή της παράδοση, έχει σημαντικό ρόλο να παίξει στην εξισορρόπηση της ανάπτυξης του θαλάσσιου εμπορίου με την περιβαλλοντική προστασία» είπε.
Χαρακτήρισε τη Μεσόγειο ως μια θάλασσα με μοναδικά χαρακτηριστικά, έναν κόμβο εμπορίου, που ενώνει τρεις ηπείρους, αλλά ταυτόχρονα είναι πολύ ευάλωτη στις πιέσεις της κλιματικής αλλαγής, με τα λιμάνια της να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των προκλήσεων «από τα ακραία καιρικά φαινόμενα και την άνοδο της στάθμης της θάλασσας, μέχρι τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και την προστασία της θαλάσσιας βιοποικιλότητας. Ο διπλός ρόλος των λιμανιών, ως κέντρων εμπορίου και την ίδια στιγμή φροντιστών του περιβάλλοντος, τα κάνει πολύ κρίσιμα στο πλαίσιο της επιδίωξης για μια "πράσινη" Μεσόγειο» επισήμανε ο κ. Καμαρινάκης και πρόσθεσε πως οι λεγόμενοι «πράσινοι» διάδρομοι αναδιαμορφώνουν ριζικά τα λιμάνια και τις προμηθευτικές αλυσίδες και «δεν αποτελούν απλά διαδρομές χαμηλών εκπομπών, αλλά πλαίσια που επαναπροσδιορίζουν την ανταγωνιστικότητα, τη ρυθμιστική συμμόρφωση και τη διαχείριση των logistics». Την ίδια ώρα, τα λιμάνια εξελίσσονται σε κόμβους για την ενεργειακή μετάβαση, η οποία δεν έρχεται -όπως είπε- χωρίς προκλήσεις.
Ο κ. Καμαρινάκης αναφέρθηκε ακόμη στην επιτακτική ανάγκη της υιοθέτησης κριτηρίων ESG (Environmental Society Governance), διατυπώντας την εκτίμηση ότι αυτή δεν είναι πολυτέλεια ή μόνο ηθική επιλογή, αλλά αναγκαίος όρος για να εξασφαλίσεις επενδύσεις και να έχεις την κοινωνική εμπιστοσύνη.
«Θέλουμε η Ελλάδα να γίνει σημείο αναφοράς στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο, να ενισχύσουμε τη συνεργασία με την ΕΕ και να επιταχύνουμε την υιοθέτηση πράσινων υποδομών και τεχνολογίας. Οι προκλήσεις μπροστά μας σημαντικές αλλά οι ευκαιρίες ακόμη σημαντικότερες» κατέληξε, λέγοντας ότι η πράσινη μετάβαση είναι μια ευκαιρία για να γίνει η Μεσόγειος πιο ανταγωνιστική και ανθεκτική, αλλά όλα θα εξαρτηθούν από τη συνεργασία.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter