ECSA και Sea Europe καλούν την Επιτροπή να συμπεριλάβει τον ναυτιλιακό τομέα στην ευρωπαϊκή βιομηχανική ναυτιλιακή στρατηγική
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 19 Μαρτίου 2025 13:47

Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες- ECSA και η Sea Europe εξέδωσαν σήμερα κοινή δήλωση με την οποία καλούν την Επιτροπή να συμπεριλάβει τον ναυτιλιακό τομέα στην ευρωπαϊκή βιομηχανική ναυτιλιακή στρατηγική, καθώς και στο επενδυτικό σχέδιο για βιώσιμες μεταφορές (STIP).
Οι δύο ενώσεις επιβεβαιώνουν τη δέσμευσή τους να συνεργαστούν για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ για το κλίμα και να ενισχύσουν τη διεθνή ανταγωνιστικότητα του ναυτιλιακού τομέα της Ευρώπης.
Και οι δύο ενώσεις καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμπεριλάβει τον ναυτιλιακό τομέα, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας, των ναυπηγείων και των κατασκευαστών εξοπλισμού, στην ευρωπαϊκή βιομηχανική ναυτιλιακή στρατηγική καθώς και στο επενδυτικό σχέδιο βιώσιμων μεταφορών. Και οι δύο καλούν επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκδώσει δράσεις με αντίκτυπο.
«Σήμερα, οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες και τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία και οι κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού ενώνουν τις δυνάμεις τους και καλούν την Επιτροπή να συμπεριλάβει τον ναυτιλιακό τομέα στην επικείμενη ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανική στρατηγική και στο επενδυτικό σχέδιο για βιώσιμες μεταφορές. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι μια ιστορία επιτυχίας. Η Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 35% του παγκόσμιου στόλου έναντι του μεριδίου 15% της ΕΕ στο παγκόσμιο ΑΕΠ.
Και οι δύο πρωτοβουλίες θα πρέπει να διασφαλίζουν τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για ένα ισχυρό και ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα. Η αντιμετώπιση του διευρυνόμενου χάσματος καινοτομίας στην Ευρώπη είναι ο μόνος τρόπος ενίσχυσης της ευρωπαϊκής βιομηχανικής βάσης. Η οικονομική στήριξη από τα εθνικά έσοδα και τα έσοδα από το ΣΕΔΕ της ΕΕ πρέπει να ενισχύσει την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας Ευρωπαίων Εφοπλιστών | ECSA.
«Η Ευρώπη χρειάζεται ισχυρά, καινοτόμα και παγκοσμίως ανταγωνιστικά ναυπηγεία και κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού. Η Ευρώπη κατέχει παγκόσμια ηγετική θέση στους σύνθετους τύπους πλοίων και στην κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού, αλλά πρέπει να είναι πιο ανθεκτική και λιγότερο εξαρτημένη από ξένα έθνη. Μια αποτελεσματική βιομηχανική ναυτιλιακή στρατηγική που θα επιτρέψει στην Ευρώπη να εδραιώσει την τρέχουσα παγκόσμια ηγετική της θέση, ανακτώντας παράλληλα στρατηγικές αγορές για την Ευρώπη και επωφελούμενη από αναδυόμενα τμήματα ζωτικής σημασίας για την εμπορική και ναυτική ναυτιλιακή βιομηχανία της Ευρώπης και την οικονομική ασφάλεια είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον της Ευρώπης», δήλωσε ο Christophe Tytgat, Γενικός Γραμματέας της Sea Europe.
Ειδικότερα, η κοινή δήλωση συνιστά:
1. Ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας, της βιωσιμότητας και της ανθεκτικότητας του ναυτιλιακού μεταποιητικού τομέα της Ευρώπης (δηλαδή των ευρωπαϊκών ναυπηγείων και των κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού) μέσω μιας ευρωπαϊκής στρατηγικής βιομηχανικής ναυτιλίας με αντίκτυπο, όπως αναφέρεται στην επιστολή ανάθεσης καθηκόντων του Προέδρου της Επιτροπής προς τον Επίτροπο Μεταφορών. Ένας ανταγωνιστικότερος ευρωπαϊκός ναυτιλιακός μεταποιητικός τομέας θα ωφελήσει επίσης ολόκληρο τον ευρωπαϊκό ναυτιλιακό συνεργατικό σχηματισμό και θα είναι καίριας σημασίας για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ και του ΙΜΟ για το κλίμα.
2. Διατήρηση ενός διεθνώς ανταγωνιστικού ευρωπαϊκού ναυτιλιακού τομέα μέσω διεθνών ρυθμιστικών και φορολογικών ίσων όρων ανταγωνισμού.
3. Στήριξη των ευρωπαϊκών ναυπηγείων και των ευρωπαίων κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού μέσω οικονομικών κινήτρων που ενισχύουν τη ζήτηση μέσω εθελοντικών συστημάτων, πλοίων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, μετασκευών και καθαρών τεχνολογιών στην Ευρώπη, καθώς και μέσω της παροχής κινήτρων για επενδύσεις για την αναβάθμιση των ναυπηγείων και των διαδικασιών ναυτιλιακής παραγωγής για την περαιτέρω ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των ναυπηγείων και των διαδικασιών ναυτιλιακής κατασκευής.
4. Θέσπιση δεσμευτικών υποχρεώσεων για την παραγωγή και την κατασκευή καθαρών καυσίμων στην Ευρώπη σύμφωνα με τους στόχους της πράξης για μηδενικές καθαρές εκπομπές στη βιομηχανία, μέσω του επενδυτικού σχεδίου για βιώσιμες μεταφορές. Η βεβαιότητα για τα καθαρά καύσιμα θα προωθήσει επίσης τις επενδύσεις στη ναυτιλιακή μεταποιητική βιομηχανία της Ευρώπης.
5. Διευκόλυνση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση —τόσο μέσω δημόσιας όσο και ιδιωτικής χρηματοδότησης— για θαλάσσιες επενδύσεις για τη στήριξη της ενεργειακής και της ψηφιακής μετάβασης. Ειδικότερα, τα έσοδα από το ΣΕΔΕ της ΕΕ —τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο— θα πρέπει να διοχετεύονται καλύτερα στην ενεργειακή μετάβαση του ναυτιλιακού τομέα, αλλά και στη στήριξη επενδύσεων σε καθαρά καύσιμα, στην τόνωση της ζήτησης πλοίων και τεχνολογιών χαμηλών και μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη και στη στήριξη της αναβάθμισης των ναυπηγείων και των διαδικασιών ναυτιλιακής παραγωγής. Τα διάφορα χρηματοδοτικά και χρηματοδοτικά μέσα, μεταξύ άλλων που αφορούν την τραπεζική χρηματοδότηση, τις εγγυήσεις, τις κεφαλαιαγορές και τους ιδιώτες επενδυτές, αναμένεται να διευκολύνουν τον καλύτερο επιμερισμό των κινδύνων των καινοτόμων και μεταβατικών έργων.