Τρι03182025

Last updateΤρι, 18 Μαρ 2025 9pm

Ανησυχεί η BIMCO για την πολιτική των ΗΠΑ απέναντι στην κινεζική ναυτιλία

0BimcoS

Η BIMCO εκφράζει έντονη ανησυχία για τις προτεινόμενες αμερικανικές αποφάσεις σχετικά με την επιβολή νέων τελών στα πλοία κινεζικής προέλευσης που καταπλέουν σε αμερικανικά λιμάνια. Μέσω επιστολής της προς τον οργανισμό United States Trade Representative (USTR), η BIMCO αναδεικνύει τις επιπτώσεις αυτών των αποφάσεων στον παγκόσμιο εμπορικό τομέα, καθώς και στις ΗΠΑ ειδικότερα.

Η BIMCO, η οποία εκπροσωπεί σχεδόν 2.100 μέλη σε 130 χώρες και ελέγχει το 63% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, προειδοποιεί ότι τα προτεινόμενα λιμενικά τέλη θα αυξήσουν το κόστος μεταφοράς, επιβαρύνοντας τελικά τους αμερικανούς εισαγωγείς και καταναλωτές. Ιδιαίτερα τα αγαθά χαμηλής αξίας, όπως οι πρώτες ύλες, θα πλήττονται από τις αυξήσεις, με πιθανές σοβαρές συνέπειες για το εμπόριο μεταξύ των ΗΠΑ και άλλων κρατών.

Η ενίσχυση των περιορισμών κατά της κινεζικής ναυτιλίας, αν και έχει στόχο να μειώσει τη θαλάσσια κυριαρχία της Κίνας, μπορεί να οδηγήσει σε κατακερματισμό της παγκόσμιας ναυτιλιακής αγοράς και σε μείωση του ανταγωνισμού, δημιουργώντας αναποτελεσματικότητες στο διεθνές εμπόριο. Οι προτεινόμενες δράσεις ενδέχεται να αποσταθεροποιήσουν τη λειτουργία των λιμανιών, με εκτεταμένες οικονομικές επιπτώσεις, καθώς οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.

Η BIMCO υπογραμμίζει ότι η αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία και το αμερικανικό ναυτιλιακό εγχώριο δυναμικό δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένα για να αναλάβουν το κενό που ενδέχεται να αφήσουν αυτές οι επιβαλλόμενες τελικές ρυθμίσεις. Η έλλειψη πλοίων του αμερικανικού στόλου που να είναι ικανά να ανταπεξέλθουν στις εξαγωγές ενέργειας, μπορεί να προκαλέσει πλήγμα στις εξαγωγές και τις εμπορικές σχέσεις των ΗΠΑ με άλλες χώρες.

Ο Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας της BIMCO, Lars Robert Pedersen, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οι προτεινόμενες δράσεις θα αυξήσουν το κόστος μεταφοράς για τις εισαγωγές και τις εξαγωγές των ΗΠΑ και θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην ευρύτερη οικονομία των ΗΠΑ. Είναι ζωτικής σημασίας να εξετάσουμε προσεκτικά τις ευρύτερες επιπτώσεις αυτών των προτεινόμενων δράσεων στην παγκόσμια ναυτιλία και το εμπόριο».

Η ανησυχία της BIMCO δεν περιορίζεται μόνο στη σχέση ΗΠΑ-Κίνας, αλλά αφορά και το συνολικό μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας, και προειδοποιεί για τις συνέπειες των ενεργειών που μπορούν να οδηγήσουν σε μια ριζική αναδιάρθρωση της ναυτιλιακής βιομηχανίας και των διεθνών αγορών.

BIMCO: Τι θα συμβεί στη ναυτιλία μετά την εφαρμογή των αμερικανικών μέτρων κατά της Κίνας

Από τη στιγμή που δημοσιεύθηκαν στις ΗΠΑ οι “Προτεινόμενες Ενέργειες”, έχουν γίνει πολλές ερωτήσεις σχετικά με τις υπάρχουσες και νέες ρήτρες στις συμφωνίες ναύλωσης πλοίων και το πώς αυτές ενδέχεται να επηρεάσουν την πιθανή έκβαση της κατάστασης.

Όσον αφορά τις υπάρχουσες συμφωνίες ναυλώσεων, μπορεί να μην είναι εφικτό να προστεθούν νέες ρήτρες για την κάλυψη απρόβλεπτων σεναρίων.

Ωστόσο, είναι απαραίτητο να γίνει ενδελεχής εξέταση των ισχυόντων ναυλοσυμφώνων προκειμένου να διαπιστωθεί αν περιλαμβάνονται διατάξεις που ενδέχεται να σχετίζονται με την κατανομή των ενδεχόμενων τελών κατά την επίσκεψη σε λιμάνια των ΗΠΑ.

Αν και δεν πρόκειται για μια εξαντλητική λίστα, υπάρχουν ορισμένα σημεία που αξίζει να εξεταστούν σε σχέση με τα ναυλοσύμφωνα :

Πώς κατανέμονται τα "τέλη" στο ναυλοσύμφωνο; Και αν διαπιστωθεί ότι τα τέλη θα επιβληθούν με διαφορετική μορφή, πώς επηρεάζουν τους φόρους;
Υπάρχει στο ναυλοσύμφωνο ρήτρα “δυσχέρειας”; Αν ναι, μπορεί αυτή να είναι σχετική στην παρούσα περίπτωση;
Μπορούν οι “Προτεινόμενες Ενέργειες” να θεωρηθούν “ανωτέρα βία”; Ή περιλαμβάνει το συμβόλαιο ρήτρες που να ορίζουν ότι τέτοιες καταστάσεις μπορούν να δημιουργήσουν λόγους για να τερματιστεί το συμβόλαιο από τη μία ή και τις δύο πλευρές;

Όπως επισημαίνει η BIMCO αυτά είναι μόνο μερικά από τα σημεία που χρήζουν προσοχής, αλλά σε πολλές περιπτώσεις τα υπάρχοντα συμβόλαια ενδέχεται να πρέπει να εκτελούνται κανονικά.

Ανάλογα με την εξέλιξη των “Προτεινόμενων Ενεργειών”, η κατανομή των τελών ενδέχεται να εξαρτηθεί από τα πραγματικά γεγονότα.

Στις συμφωνίες τύπου timecharter, τα συνήθη τέλη λιμανιών καταβάλλονται συνήθως από τους ναυλωτές, ενώ στις voyage charter ή COA (συμβόλαια μεταφοράς), το μέρος που εμφανίζεται ως ιδιοκτήτης του πλοίου καταβάλλει γενικά τα τέλη λιμανιών.

Σε κάποιες περιπτώσεις, οι ναυλωτές μπορεί να έχουν συμφωνήσει να αναλάβουν την ευθύνη για τα τέλη λιμανιών ή το συμβόλαιο μπορεί να περιλαμβάνει διάταξη για την κατανομή τους μεταξύ των μερών.

Παρ' όλα αυτά, μέχρι στιγμής δεν γνωρίζουμε αν το προτεινόμενο τέλος θα επιβληθεί ως μέρος των τελών λιμανιών. Ως εκ τούτου, θα είναι απαραίτητο να προσδιοριστεί ακριβώς με ποια μορφή θα επιβληθεί το τέλος, προκειμένου να καθοριστεί η κατανομή των εξόδων στο κάθε συμβόλαιο.

Για τα νέα συμβόλαια, είναι κρίσιμο να ληφθεί υπόψη η πιθανή επίδραση των "Προτεινόμενων Ενεργειών" κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων.

Ειδικά για τα voyage charters, θα πρέπει να εξεταστεί πώς αυτό μπορεί να επηρεάσει την τιμή μεταφοράς. Επίσης, άλλες ρήτρες, όπως αυτές που αφορούν τα "τέλη", τους "φόρους" και τις "δασμολογίες", πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά για να αξιολογηθεί και να αντιμετωπιστεί η πιθανή επίδραση των "Προτεινόμενων Ενεργειών" στις συμφωνίες ναύλωσης πλοίων και άλλων ναυτιλιακών συμβολαίων.

Η έννοια του "Maritime Transport Operator", όπως χρησιμοποιείται στις "Προτεινόμενες Ενέργειες", ενδέχεται να μην παρέχει σαφήνεια όσον αφορά το ποιο μέρος μπορεί να είναι υπεύθυνο για την πληρωμή των τελών, ανάλογα με το συμβόλαιο.

Ειδικότερα, σε τομείς της βιομηχανίας όπου οι στόλοι δεν είναι σταθεροί, θα μπορούσε να είναι δύσκολο να προσδιοριστεί η σύνθεση του στόλου και σε ποια κατηγορία ανήκει.

Ακόμη και αν μια εταιρια δεν διαθέτει μεγάλο στόλο πλοίων κατασκευασμένων στην Κίνα, θα είναι αναγκαίο να εξεταστούν όλα τα συμβόλαια (voyage ή COA), διότι το τελικό πλοίο που θα εκτελέσει την αποστολή μπορεί να είναι κινεζικής κατασκευής, γεγονός που θα επηρεάσει πολλές συμφωνίες ναύλωσης πλοίων, τόσο σε voyage όσο και timecharter και COA.

Για τη ναυτιλιακή βιομηχανία στο σύνολό της, είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρξει σαφήνεια όσον αφορά την έκβαση των “Προτεινόμενων Ενεργειών”. Ενώ η συμβατική σχέση είναι προφανώς μια πηγή ανησυχίας, η εμπορική ναυτιλία – ανεξαρτήτως του αν τα πλοία είναι κινεζικής κατασκευής ή όχι – θα επηρεαστεί από μια τέτοια εκτεταμένη πρόταση.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter