Gaby Bornheim: Χωρίς έναν ισχυρό και ανεξάρτητο εμπορικό στόλο, δεν υπάρχει ούτε οικονομική σταθερότητα ούτε εθνική ασφάλεια
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Κυριακή, 16 Μαρτίου 2025 10:06

Άκρως ενδιαφέρουσες επισημάνσεις για την Γερμανική και την ευρωπαϊκή ναυτιλία εμπεριέχει μεταξύ άλλων η ετήσια έκθεση της German Shipowners’ Association (VDR). Η Ένωση επικαλόυμενη «ταραγμένους καιρούς», η οποία αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος του γερμανικού εμπορικού στόλου, ζητά νέα μακροπρόθεσμα μέτρα για τη στήριξη των μικρότερων πλοιοκτητών του και προσπάθειες μείωσης της γραφειοκρατίας για την αύξηση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας.
Η VDR τόνισε ότι παρά τις παγκόσμιες αναταράξεις και τους αβέβαιους καιρούς στη διεθνή εμπορική πολιτική, η γερμανική ναυτιλία παραμένει βασικός παράγοντας για την οικονομική ισχύ της χώρας και την ασφάλεια του εφοδιασμού. Ανέφερε δε ότι περίπου το 26% των εξαγωγών και το 60% των εισαγωγών διεκπεραιώνονται δια θαλάσσης.
«Χωρίς έναν ισχυρό και ανεξάρτητο εμπορικό στόλο, δεν υπάρχει ούτε οικονομική σταθερότητα ούτε εθνική ασφάλεια - ειδικά σε περιόδους όπου οι κίνδυνοι γεωπολιτικής και εμπορικής πολιτικής αυξάνονται σταθερά», δήλωσε ο πρόεδρος της VDR Gaby Bornheim.
Αν και η Γερμανία παραμένει ισχυρός ναυτιλιακός κόμβος και συνεχίζει να κατέχει την έβδομη θέση παγκοσμίως, η VDR επισημαίνει ότι η βιομηχανία διολισθαίνει σε βασικούς τομείς. Η χωρητικότητα της γερμανικής ναυτιλίας μειώθηκε από την κορυφή των περίπου 90 εκατομμυρίων μικτών τόνων το 2010 και το 2011 σε 47,4 εκατομμύρια μικτούς τόνους. Ενώ η ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων παραμένει το μεγαλύτερο τμήμα, η Γερμανία έχει υποχωρήσει στην τρίτη θέση πίσω από την Ελβετία (έδρα της MSC Mediterranean Shipping Company) και την Κίνα.
Οι γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες αγόρασαν 70 πλοία το 2024 (1,9 εκατομμύρια μικτούς τόνους) και τα νεότευκτα αριθμούσαν 74 πλοία (2,6 εκατομμύρια μικτούς τόνους). Ωστόσο, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 180 πλοία (4,1 εκατομμύρια μικτούς τόνους). Ως εκ τούτου, η VDR απαιτεί στοχευμένα, μακροπρόθεσμα μέτρα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των γερμανικών ναυτιλιακών εταιρειών και της Γερμανίας
Ενώ η συνολική γερμανική εμπορική ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελείται από περίπου 290 εταιρείες και στόλο 1.764 πλοίων, τα στοιχεία της VDR υπογραμμίζουν ότι λίγο λιγότερο από τα μισά φέρουν σημαίες της ΕΕ και μόνο το 15% είναι νηολογημένα στη Γερμανία. Επιπλέον, υπογραμμίζει ότι το 80% των γερμανικών ναυτιλιακών εταιρειών είναι μικρές και μεσαίες εταιρείες με λιγότερα από 10 πλοία, με το 44% να εκμεταλλεύεται συγκεκριμένα ένα μόνο πλοίο.
Αναφέρει στην έκθεση ένα ευρύ φάσμα προκλήσεων για τη βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένης της επιβολής δασμών από τον Donald Trump, οι οποίοι λένε ότι προκαλούν αβεβαιότητα στον γερμανικό και παγκόσμιο εμπορικό στόλο. Αναφέρει επίσης τη γεωπολιτική διαταραχή στις θαλάσσιες οδούς και το θαλάσσιο εμπόριο. Το VDR προειδοποιεί ότι τα εθνικά συμφέροντα δεν πρέπει να αποβαίνουν εις βάρος των ελεύθερων παγκόσμιων εμπορικών ροών.
Επισημάνσεις για την Ε.Ε.
Εκτός από τις γεωπολιτικές και εμπορικές αβεβαιότητες, η VDR αναφέρει ότι οι γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες αντιμετωπίζουν όλο και πιο πυκνό διοικητικό φόρτο εντός της Ευρώπης. Αναφέρει επίσης ότι οι απαιτήσεις διπλής υποβολής εκθέσεων και οι περιφερειακοί ειδικοί κανονισμοί για την προστασία του κλίματος περιπλέκουν άσκοπα τις λειτουργίες των πλοίων και αποδυναμώνουν την ανταγωνιστικότητα.
«Είναι καιρός η Ευρώπη και η Γερμανία να εγκαταλείψουν την αμφίβολη εμμονή τους στην υπερβολική γραφειοκρατία και τους περιφερειακούς ειδικούς κανονισμούς. Οι εξορθολογισμένες διαδικασίες και οι παγκοσμίως συνεπείς απαιτήσεις προστασίας του κλίματος είναι απαραίτητες για τη διασφάλιση της οικονομικής ισχύος της Γερμανίας στη θάλασσα», προειδοποίησε ο διευθύνων σύμβουλος της VDR Martin Kröger.