Δευ10132025

Last updateΔευ, 13 Οκτ 2025 6pm

Μικρές αυξομειώσεις στην αγορά ξηρού φορτίου

0bulker loading coal

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου συνέχισε με οριακά κέρδη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, εμφανίζοντας δύο πρόσωπα. Από τη μία πλευρά Capes και Handies κινήθηκαν στα πράσινα, ενώ τα Panamaxes και τα Supramaxes στα κόκκινα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 5,53%, τα Kamsarmaxes -0,71%, τα Ultramaxes (63) -0,67% και τα Handies +3,16%, σε σχέση με τις αρχές του προηγούμενου μήνα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 56 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 2259 μονάδες την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα κύλησε με αρκετή δράση από τους μεγαλύτερους μεταλλωρύχους. Ωστόσο την τελευταία μέρα της εβδομάδας οι ρυθμοί έπεσαν. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 10,9 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαίτερα στο νότο η εβδομάδα ξεκίνησε με ένα ράλι λόγω των νέων φορτιών αλλά αυτό εξαντλήθηκε στο πρώτο μισό της εβδομάδας. Στο βορρά η εικόνα ήταν παρόμοια με κέρδη στην αρχή της εβδομάδας κυρίως για τα ταξίδια προς την Ασία. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 25,94 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 51,51Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 31,23Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαίτερα στο βορρά παρατηρήθηκε αρκετή δραστηριότητα ωστόσο οι τάσεις ήταν μικτές. Στην αρχή της εβδομάδας είδαμε άνοδο στα υπερατλαντικά ταξίδια η οποία όμως δεν συνεχίστηκε στη συνέχεια. Στο νότο οι ναύλοι έμειναν σταθεροί στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη εβδομάδα. Δεν αναμένονται έντονες αλλαγές στην προσφορά χωρητικότητας ενώ τα φορτία ορυκτών και σιτηρών θα κρατήσουν ενεργή την αγορά. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 14-16 Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 25,5-27,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 16,5-18,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία οι κακές καιρικές συνθήκες φάνηκε ότι βοήθησαν την αγορά αφού κράτησαν τον αριθμό των ανοιχτών πλοίων σε χαμηλά επίπεδα. Παράλληλα αυξήθηκε η ροή των φορτίων με το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στην Ινδονησία αλλά και την Αυστραλία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Νοτιοανατολική Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 16-18Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία υποχώρησε αφού όγκος των πλοίων ξεπέρασε αρκετά τον αντίστοιχο των φορτίων, των οποίων η πλειοψηφία αφορά ημερομηνίες Οκτωβρίου. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 14,5-16Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με χαμηλούς ρυθμούς αλλά στα μέσα της εβδομάδας αυξήθηκε η ροή φορτίων από το Βόρειο Ειρηνικό βελτιώνοντας το κλίμα. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 16-17,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 13,5-15Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα υποτονικά λόγω της υπερπροσφοράς πλοίων και της περιορισμένης ζήτησης. Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι ήρθε στήριξη στην αγορά από τη νότια Αφρική. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13-14,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 10,5-12 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος ήταν ήρεμη λόγω του ASBA ωστόσο οι ναύλοι συνέχισαν να ανεβαίνουν. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα μετακινούμενα πλοία από τη Δυτική Ακτή ασκούν περισσότερη πίεση όμως η ζήτηση είναι αρκετή ώστε να απορροφήσει την πλεονάζουσα προσφορά. Από την άλλη πλευρά τα Υπερατλαντικά ταξίδια κινήθηκαν θετικά. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 34,5-36Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 31,5-33Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA ξεκίνησε την εβδομάδα με έντονη αύξηση στη ζήτηση σπρώχνοντας τους ναύλους προς τα πάνω, κυρίως για τις διαδρομές προς την Ασία. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 27,5-29Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 27,5-29Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη εμφάνισε περιορισμένη δραστηριότητα όμως διατήρησε τη δυναμική της, αφού η προσφορά χωρητικότητα παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 26-27,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 24,5-26Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος εμφάνισε δύο πρόσωπα. Από τη μία πλευρά Δυτική Μεσόγειος και Μαύρη Θάλασσα κινήθηκαν θετικά ενώ η Ανατολική Μεσόγειος υποχώρησε λόγω της χαμηλής ζήτησης. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 21,5-23Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 14,5-16Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά προχώρησε ανοδικά με περιορισμένη χωρητικότητα επιτρέποντας στους πλοιοκτήτες να ανεβάσουν τις ιδέες τους. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 16-17,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 19,5-21Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 12-13,5K/ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε αρκετή κινητικότητα με το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται κυρίως στη Δυτική Μεσόγειο η οποία επηρεάστηκε θετικά από την καλή εικόνα της Ευρώπης και της άλλης πλευράς του Ατλαντικού. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 13,5-15Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11-12,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 15-16,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ξεκίνησε ήρεμα την εβδομάδα με την προσοχή να είναι στραμμένη στο ASBA. Ωστόσο στα μέσα της εβδομάδας οι ναυλωτές κινητοποιήθηκαν προσπαθώντας να καλύψουν το συντομότερο δυνατό της ανάγκες τους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 23,5-25Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 19,5-21Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) ξεκίνησε την εβδομάδα με λίγα νέα φορτία και μειωμένη δραστηριότητα. Ωστόσο στο δεύτερο μισό της εβδομάδας κάποια φορτία έκαναν την εμφάνιση τους ταράζοντας τα νερά και ισορροπώντας την προσφορά με τη ζήτηση. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 22-23,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18-19,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία και ιδιαιτέρως στο βορρά παρατηρήθηκε περισσότερη σταθερότητα και πλέον η προσοχή στρέφεται στα φορτία του Οκτωβρίου. Στο νότο η αγορά προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις, ωστόσο οι τυφώνες προκαλούν διάφορες καθυστερήσεις στα λιμάνια. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η εβδομάδα κύλησε αργά με λίγα νέα φορτία και συγκέντρωση χωρητικότητας. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 11-12,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 12-13,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8-9,5Κ /ημέρα.

Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter