Σε καλοκαιρινό mood ο BDI
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 04 Αυγούστου 2025 07:17

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου υποχώρησε με απώλειες σε όλα τα μεγέθη. Οι μεγαλύτερες απώλειες που ήταν διψήφιες σημειώθηκαν στα μεγαλύτερα μεγέθη, Capes και Panamaxes, ενώ στα μικρότερα μεγέθη ήταν οριακές σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 13,92%, τα Kamsarmaxes -10,55%, τα Ultramaxes (63) -1,93% και τα Handies -0,58%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 239 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 2018 μονάδες την Παρασκευή 1 Αυγούστου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία οι καιρικές συνθήκες προκάλεσαν διάφορα προβλήματα στην κεντρική Κίνα. Ωστόσο η βασική διαδρομή από τη Δυτική Αυστραλία στην Κίνα βελτιωνόταν όσο η εβδομάδα κυλούσε. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 10,67 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως στο βορρά σημειώθηκαν απώλειες τόσο για το ταξίδια προς την Ασία όσο και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια. Στο νότο υπήρχε περισσότερη σταθερότητα με τα ταξίδια από την Κίνα προς την Ασία μέσω Βραζιλίας να διατηρούνται στα 24Κ /ημέρα. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 24,19 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 49,63Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 31,21Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού σημειώθηκαν απώλειες με μικρό όγκο κλεισιμάτων και αυξανόμενη πίεση στους πλοιοκτήτες τόσο στο βορρά όσο και στο νότο. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13,5-15,5 Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 23-25 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 17-19 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία συνεχίστηκαν οι πτωτικές τάσεις αφού τόσο ο Βόρειος Ειρηνικός όσο και η Ανατολική Αυστραλία δεν προσέφεραν ιδιαίτερες ευκαιρίες τους πλοιοκτήτες οι οποίοι ήταν αναγκασμένοι να δεχτούν χαμηλότερα νούμερα προκειμένου να κλείσουν τα πλοία τους. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 12,5-14,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία συνέχισε στους ίδιους ρυθμούς με την προηγούμενη εβδομάδα με σταθερή ροή φορτίων κάρβουνου και clinker. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 13,5-15Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά σημείωσε μικρή άνοδο χάρη στα ταξίδια επιστροφής με φορτία χάλυβα. Επίσης αυξήθηκε το ενδιαφέρον για ναυλώσεις περιόδου. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 13,5-15Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά προχώρησε χωρίς μεγάλες διακυμάνσεις. Η δραστηριότητα ήταν χαμηλή και υπήρχε ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 12-13,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 10-11,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος ξεκίνησε σε αργούς ρυθμούς την εβδομάδα ωστόσο αυξήθηκε η ζήτηση κατά τη διάρκεια της εβδομάδας τόσο για τα υπερατλαντικά ταξίδια όσο και προς την Ασία. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 23-24,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 25-26,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε στην ανοδικές τάσεις χάρη στη σταθερή ροή φορτίων στο βορρά. Αντιθέτως στο νότο η ζήτηση περιορίστηκε και αυξήθηκε η προσφορά χωρητικότητας. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 23,5-25Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 21,5-23Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη ξεκίνησε την εβδομάδα με έλλειψη φορτίων και περιορισμένη δραστηριότητα. Μπορεί η προσφορά χωρητικότητας να ήταν μειωμένη αλλά και πάλι πίεσε τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 12-13,5Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 15-16,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη εβδομάδα χωρίς να σημειώσουμε ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις. Ακόμα παρατηρείται έλλειψη πλοίων που μπορούν να περάσουν τον κόλπο του Άντεν, εν αντιθέσει με τις άλλες διαδρομές. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 17-18,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά υποχώρησε αφού δεν υπήρχαν νέα φορτία. Έτσι πολλοί πλοιοκτήτες προτίμησαν να μετακινηθούν προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Θετικό σημείο ήταν πως με αυτό τον τρόπο μειώθηκε η χωρητικότητα. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 8-9,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-8,5K/ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε βελτιώσεις καθώς η εβδομάδα πλησίαζε στο τέλος της, λόγω της έλλειψης πλοίων για τις βασικές διαδρομές. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7,5-9Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά διατηρήθηκε σε ισορροπία αφού μπορεί να αυξήθηκε η χωρητικότητα αλλά υπήρχαν αρκετά φορτία ώστε να συγκρατηθούν οι ναύλοι στα ίδια επίπεδα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 15,5-17Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) κινήθηκε ανοδικά κερδίζοντας μέρα με τη μέρα παρά το αργό ξεκίνημα της εβδομάδας. Από τα μέσα της εβδομάδας και μετά υπήρξε περισσότερη κινητικότητα. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 16-17,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα.
Στην Ασία και ιδιαίτερα στο βορρά, η αγορά διατήρηση τη δυναμική της ενώ παρέμεινε σε ισορροπία. Στο νότο παρατηρήθηκε μείωση της δραστηριότητας και τα άμεσα διαθέσιμα πλοία δέχτηκαν πιέσεις. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η εβδομάδα ξεκίνησε με ύφεση. Ωστόσο στη συνέχεια της εβδομάδας είδαμε κάποια κλεισίματα σε ικανοποιητικά επίπεδα αλλά ήταν μεμονωμένα και δεν χαρακτήριζαν όλη την αγορά. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 11-12,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 12,5-14Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 9-10,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice