Τρι04012025

Last updateΤρι, 01 Απρ 2025 9pm

Μικρές διορθώσεις για την αγορά ξηρού φορτίου

0bulker loading coal

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου εμφάνισε εκ νέου οριακές απώλειες, μόλις -2,5%, με όλους τους τομείς να εμφανίζουν μονοψήφιες εβδομαδιαίες απώλειες.

Απ’ όλα τα μεγέθη τα Panamaxes ξεχώρισαν με αύξηση που πλησίασε το 10%. Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 7,61%, τα Kamsarmaxes +8,86%, τα Ultramaxes (63) -1,67% και τα Handies +3,07%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά μόλις 41 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1602 μονάδες την Παρασκευή 28 Μαρτίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε με αρκετή αισιοδοξία λόγω της αυξημένης ζήτησης και της δραστηριότητας από τους μεταλλωρύχους. Ωστόσο στη συνέχεια της εβδομάδας οι ρυθμοί έπεσαν και υπήρξε συγκέντρωση χωρητικότητας. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,66 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως στο νότο, η αγορά αρχικά ενισχύθηκε από τον περιορισμένο αριθμό πλοίων που μετακινούνται προς την περιοχή. Όμως στα μέσα της εβδομάδας σημειώθηκαν πτωτικές διορθώσεις. Στο βορρά το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στα ταξίδια προς την Ασία αφού τα υπερατλαντικά ήταν λίγα. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 23,08 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 41,28 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 19,82Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρως στο βορρά, πρωταγωνίστησαν τα ταξίδια από την Ευρώπη προς την Ασία, αφού ο αυξημένος όγκος φορτίων σιτηρών απορρόφησε μεγάλο μέρος της διαθέσιμης χωρητικότητας. Επιπλέον υποστήριξη ήρθε από τα ταξίδια από την Ανατολική Ακτή προς την Ινδία. Στο νότο σημειώθηκε ένα αργό ξεκίνημα της εβδομάδας, ωστόσο στο δεύτερο μισό ενισχύθηκε η ζήτηση για φορτώσεις στα τέλη Απριλίου. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 21-23Κ/ημέρα (παράδοση Λατ. Αμερική), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 17,5-19,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 10,5-12,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία υπήρξε έντονη δραστηριότητα με άνοδο στους ναύλους κυρίως λόγω της περιορισμένης δραστηριότητας στο βορρά. Έτσι, Βόρειος Ειρηνικός, Αυστραλία και Ινδονησία κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα, ενώ υπήρξε ενδιαφέρον και για ναυλώσεις περιόδου. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 14,5-16,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά παρουσίασε μικτές τάσεις. Στην αρχή της εβδομάδας υπήρξε μία σταθερότητα η οποία όμως χάθηκε όσο οι μέρες προχωρούσαν. Τα φορτία κάρβουνο από την Ινδονησία είχαν σταθερή ροή. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 12-13,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά ήταν ήρεμη με τους ναύλους να υποχωρούν στις περισσότερες διαδρομές. Η όποια στήριξη στην αγορά ήρθε από τη σταθερή ροή φορτίων το Βόρειο Ειρηνικό και πίσω προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 14-15,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρουσίασε αυξημένη δραστηριότητα κυρίως για τα άμεσα διαθέσιμα πλοία με αρκετά νέα φορτία προς την ανατολή αλλά και κάποια φορτία προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 11-12,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 8-9,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος κινήθηκε με δύο ταχύτητες. Από τη μία πλευρά τα ταξίδια προς την Ασία ήταν λιγοστά, ενώ από την άλλη τα υπερατλαντικά ταξίδια προσέφεραν περισσότερες εναλλακτικές. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 16-17,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 15,5-17Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA υποχώρησε τις πρώτες μέρες της εβδομάδας με περιορισμένη ζήτηση για τα υπερατλαντικά ταξίδια. Στο δεύτερο μισό της εβδομάδας σημειώθηκε βελτίωση στον όγκο των φορτίων προς την Ασία. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 18,5-20Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 17-18,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη εμφανίστηκε αρκετά ισορροπημένη με τη ζήτηση και την προσφορά να διατηρούνται στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 13,5-15Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 16-17,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος φαίνεται ότι έχασε μέρος της δυναμικής της από την προηγούμενη εβδομάδα καθώς οι ναυλωτές προτίμησαν να τηρήσουν στάση αναμονής. Τα ταξίδια προς την Αμερική συνέχισαν να προσφέρουν premium. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 13,5-15Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7-8,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές με έναν περιορισμένο αριθμό κλεισιμάτων. Συνέχισαν να κεντρίζουν το ενδιαφέρον τα φορτία σκραπ και τα ταξίδια προς τη Δυτική Αφρική. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 12-13,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 10,5-12K/ημέρα.
Η Μεσόγειος ιδίως στη δύση φάνηκε να επηρεάζεται από την μικρή υποχώρηση της Ευρώπης. Έτσι δυτικά τα νερά ήταν ήρεμα και το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα. Τα ταξίδια προς τον αμερικάνικο κόλπο συνέχισαν να προσφέρουν ένα ικανοποιητικό premium στα πλοία που μπορούσαν να κάνουν αυτό το ταξίδι. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 7-8,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8-9,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 8-9,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά παρουσίασε άνοδο ως προς τη δραστηριότητα και τον όγκο κλεισιμάτων. Τα ιαπωνικά πλοία συνέχισαν να έχουν πλεονέκτημα έναντι των κινέζικων. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 10-11,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) ξεκίνησε την εβδομάδα ήρεμα, όμως καθώς η εβδομάδα περνούσε το κλίμα βελτιώθηκε. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στη συνέχισε να υπάρχει διαφορά ταχύτητας ανάμεσα στο βορρά και στο νότο, με το βορρά να είναι πιο ήρεμος. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η εβδομάδα κύλησε ήρεμα τόσο στο βορρά όσο και στο νότο, λόγω του μειωμένου όγκου φορτίων. Ειδικά στο νότο, θετικό σημείο αποτέλεσε η σταθερότητα στην προσφορά πλοίων. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η αγορά παρουσίασε μικρές θετικές διορθώσεις λόγω της βελτιωμένης δραστηριότητας. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 9,5-11Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9,5-11Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 6,5-8Κ /ημέρα.

Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter