Net-Zero και στο «βάθος» καύσιμα και κόστη
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου 2025 09:20

Με κυρίαρχο το ερώτημα που αναδύθηκε από την πρώτη στιγμή των συζητήσεων και των σχεδιασμών για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές για το αν και κατά πόσον η βιομηχανία των διυλιστηρίων είναι έτοιμη να καλύψει τις ανάγκες της παγκόσμιας ναυτιλίας σε νέα καύσιμα η σύνοδος του ΙΜΟ τον προσεχή μήνα προσλαμβάνει ιδιάζουσας σημασίας. Και τούτο γιατί οι φωνές από τα μεγαλύτερα ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλίας, στα οποία προστέθηκαν και οι νηογνώμονες ABS και DNV, έγιναν στεντόρειες εκφράζοντας έντονους προβληματισμούς, με την ελληνική πλευρά δια του υπουργού Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια να έχει επαναλάβει τις ανησυχίες της κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Ναυτιλιακής Εβδομάδας του Λονδίνου, λέγοντας στον γενικό γραμματέα του ΙΜΟ Arsenio Dominguez ότι οι αλλαγές είναι απαραίτητες. Σε μια αιφνιδιαστική, όπως χαρακτηρίστηκε, παρέμβαση, ο Christopher Wiernicki, ο απερχόμενος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ABS, του τρίτου μεγαλύτερου ναυτιλιακού νηογνώμονα στον κόσμο, τάχθηκε κατά του προγραμματισμένου πλαισίου καθαρού μηδενικού ισοζυγίου του ΙΜΟ, ενώ είναι γνωστή πλέον η θέση των ΗΠΑ η οποία διατυπώθηκε και από τον Ντ. Τράμπ.
Παρά τις αντιπαραθέσεις που έχουν καταγραφεί ενόψει της συνεδρίασης του ΙΜΟ στο «κάδρο» εξακολουθεί να μην βρίσκεται η βιομηχανία επεξεργασίας και παραγωγής καυσίμων γεγονός που συντηρεί τον προβληματισμό για το αν και κατά πόσον θα είναι εφικτό να τροφοδοτηθούν στα κομβικά λιμάνια του κόσμου οι νέοι τύποι καυσίμων όταν και εφόσον αυτοί οριστικοποιηθούν.
Ο DNV έχει επικεντρώσει τη νέα έκθεση του που παρουσιάστηκε πρόσφατα, στη διερεύνηση των επιπτώσεων του κανονισμού και της κατάστασης της μετάβασης στα καύσιμα. Χρησιμοποίησε επίσης την ευκαιρία για να παρουσιάσει νέες έννοιες, οι οποίες ο DNV πιστεύει ότι θα μπορούσαν να διαδραματίσουν βασικό ρόλο στην ενίσχυση των συνολικών στόχων.Μία από τις βασικές προκλήσεις που έχει επισημανθεί επανειλημμένα είναι η έλλειψη προμήθειας καυσίμων μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Ο DNV αναφέρει ότι η προσφορά θα πρέπει να εικοσαπλασιαστεί με βάση τις εκτιμήσεις του. Με βάση την έλλειψη παραγωγικής ικανότητας, η Ørbeck-Nilssen ζήτησε να παραμείνουν ανοιχτοί όλοι οι δρόμοι, συμπεριλαμβανομένου του LNG με τον DNV να καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η υιοθέτηση του σχεδίου του ΙΜΟ θα παρείχε μεγαλύτερη βεβαιότητα στη βιομηχανία.
Πολλοί έχουν προειδοποιήσει ότι η αποτυχία συμφωνίας τον επόμενο μήνα είναι προδιαγεγραμμένη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Διεθνούς Ένωσης Λιμένων και Λιμένων Πάτρικ Βερχόφεν, να σημειώνει πως η αποτυχία υιοθέτησης του πλαισίου θα δημιουργούσε απόλυτη επενδυτική αβεβαιότητα επισημαίνοντας ωστόσο ότι η επίτευξη των καθαρών μηδενικών στόχων του ΙΜΟ θα καταστεί αδύνατη.
Ειδικοί αναλυτές πάντως συνεχίζουν τους υπολογισμούς για τα κόστη της μετατροπής που σχεδιάζει ο ΙΜΟ σε μία προσπάθεια να αποτυπωθεί επακριβώς το μέγεθος των επενδύσεων που θα απαιτηθούν τόσο από την βιομηχανία των καυσίμων όσο και από την διεθνή ναυτιλία αλλά και από τα λιμάνια που θα πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Το κόστος των λιμενικών υποδομών απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές θα ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με το μέγεθος του λιμένα, την τοποθεσία, τις υπάρχουσες υποδομές, τις υπάρχουσες δραστηριότητες και τα προηγούμενα σχέδια προσαρμογής και μετριασμού. Ωστόσο, υποστηριζόμενη από πολυάριθμες περιπτωσιολογικές μελέτες σε αναπτυσσόμενες χώρες, η έκθεση του IAPH, που είδε το φως της δημοσιότητας, εκτιμά ότι οι συνολικές επενδυτικές ανάγκες για την προσαρμογή και τον μετριασμό των λιμανιών στις αναπτυσσόμενες χώρες ανέρχονται περίπου μεταξύ 55 και 83 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.