Δεκαετία-ρεκόρ για τις αποζημιώσεις των P&I Clubs - Πυρκαγιές, ηλεκτρικά οχήματα και γεωπολιτική στην κορυφή των κινδύνων
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 19 Σεπτεμβρίου 2025 12:47

Στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας, φτάνοντας τα 3,1 δισ. δολάρια για την χρονιά 24/25 εκτοξεύτηκαν οι αποζημιώσεις από την ασφάλιση των P&I Clubs, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lockton, της μεγαλύτερης εταιρείας ασφαλιστικής διαμεσολάβησης στον κόσμο με τζίρο άνω των 4 δισ. δολαρίων. Η αύξηση αυτή αντιστοιχεί σε 25% περισσότερες απαιτήσεις σε σχέση με το προηγούμενο έτος και 16% πάνω από τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας. Οι βασικοί παράγοντες πίσω από την άνοδο ήταν τρεις:
οι πυρκαγιές σε πλοία,
οι ζημιές που προκαλούνται από τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs),
και τα γεωπολιτικά επεισόδια που έχουν μεταφέρει την ανασφάλεια από την ξηρά στη θάλασσα.
Την χρονιά αυτή τα μέλη του International Group κατέγραψαν συνολική ασφαλιστική ζημία 312 εκατ. δολαρίων, ακυρώνοντας τα πλεονάσματα των δύο προηγούμενων ετών και αν δει κανείς την τελευταία τριετία συνολικά, το αποτέλεσμα είναι ζημία ύψους 98 εκατ. δολαρίων. Ιδιαίτερα βαριά ήταν η εικόνα στις λεγόμενες pool claims –ζημιές άνω των 10 εκατ. δολαρίων που καλύπτονται από το σύστημα αντασφάλισης των 12 μελών του International Group. Η Lockton εκτιμά ότι το πραγματικό κόστος αυτών των ζημιών θα ξεπεράσει τα 775 εκατ. δολάρια, με αποτέλεσμα η χρονιά να χαρακτηριστεί ως μία από τις χειρότερες στην ιστορία του θεσμού. Παρά την άνοδο των ζημιών, τα έσοδα από ασφάλιστρα P&I παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητα, στα 3,96 δισ. δολάρια. Κι αυτό, παρότι τα club είχαν αυξήσει τα τιμολόγια κατά περισσότερο από 5%. Η εξήγηση βρίσκεται στη δομή της αγοράς που αλλάζει καθώς τα παλαιότερα, υψηλότερα τιμολογημένα πλοία αποσύρονται και αντικαθίστανται από νεότερα, με χαμηλότερη ασφάλιση. Επιπλέον, αρκετοί πλοιοκτήτες προτιμούν υψηλότερα απαλλακτικά ποσά (deductibles), αναλαμβάνοντας μεγαλύτερο μερίδιο του κινδύνου οι ίδιοι ώστε να διατηρήσουν χαμηλότερα ασφάλιστρα. Η Lockton εντόπισε μια σειρά νέων και μεταβαλλόμενων παραγόντων κινδύνου:
Πυρκαγιές που συνδέονται με ηλεκτρικά οχήματα αλλά και με επικίνδυνα φορτία που δηλώνονται λανθασμένα.
Αυξημένα κόστη λόγω πληθωρισμού σε υλικά και εργατικά.
Ζημιές που προκύπτουν από έργα εκσυγχρονισμού λιμανιών.
Παράλληλα, οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή είχαν ισχυρό αντίκτυπο, με πολεμικά περιστατικά στην Ερυθρά Θάλασσα και αναγκαστικές εκτροπές μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Τα μεγαλύτερα και πιο επικίνδυνα ταξίδια δεν αυξάνουν μόνο τα κόστη, αλλά δημιουργούν και νέους κινδύνους, όπως βλάβες λόγω καιρού ή μηχανικών προβλημάτων.
Παρά τις πιέσεις, τα clubs παραμένουν καλά κεφαλαιοποιημένα. Τα ελεύθερα αποθεματικά του International Group αυξήθηκαν κατά σχεδόν 5%, στα 5,96 δισ. δολάρια. Μάλιστα, ορισμένα club επέστρεψαν κεφάλαια στα μέλη τους, μια στρατηγική που η Lockton θεωρεί πιθανό να συνεχιστεί στην επόμενη ανανέωση. Ωστόσο, η δύναμη των αποθεματικών παραμένει χαμηλότερη από τα προ πανδημίας επίπεδα, αφήνοντας μικρότερο περιθώριο άμυνας απέναντι σε απρόβλεπτες κρίσεις.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι η περίοδος 2024/25 θα μείνει ως ορόσημο, μια χρονιά όπου οι παραδοσιακοί κίνδυνοι της ναυτιλίας συναντήθηκαν με τις νέες προκλήσεις της τεχνολογίας και της γεωπολιτικής, οδηγώντας τις απαιτήσεις P&I σε επίπεδα που κανείς δεν περίμενε πριν από μερικά χρόνια.