Τρι03182025

Last updateΤρι, 18 Μαρ 2025 9pm

Η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι το κλειδί για την ασφάλεια της Ευρώπης με το 35% του παγκόσμιου στόλου

0ΝΤΕΛ

Ενόψει της Ευρωπαϊκής Συνόδου Κορυφής για τη Ναυτιλία, οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες δημοσιεύουν σήμερα μια μελέτη της Deloitte σχετικά με την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας της ΕΕ και μια μελέτη του CE Delft σχετικά με την οικονομική αξία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί γεωπολιτικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη, διευκολύνοντας τις εξαγωγές και εισαγωγές αγαθών, τροφίμων και ενέργειας, σύμφωνα με μελέτη της Deloitte.

Ενώ η ΕΕ αντιπροσωπεύει περίπου το 15% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός στόλος είναι ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 35% του παγκόσμιου στόλου όσον αφορά την παγκόσμια χωρητικότητα σε όλα τα τμήματα, σύμφωνα με μελέτη της CE Delft. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία ελέγχει το 30% των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου παγκοσμίως, το 44% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το 35% των δεξαμενόπλοιων και το 33% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθιστώντας την ηγετική δύναμη στο παγκόσμιο εμπόριο.

Η μελέτη της Deloitte υπογραμμίζει ότι η ΕΕ αντιμετωπίζει εντονότερο διεθνή ανταγωνισμό ως προτιμώμενη τοποθεσία για ναυτιλιακές δραστηριότητες σήμερα από ποτέ. Ο ευρωπαϊκός στόλος αυξάνεται σταθερά, αλλά άλλοι στόλοι αυξάνονται ταχύτερα. Καθώς αυξάνεται η γεωπολιτική αβεβαιότητα, η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα πρέπει να θεωρείται γεωπολιτικό πλεονέκτημα στην περιοχή, εδραιώνοντας την ηγετική θέση της ΕΕ στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού.

Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το ισχύον κανονιστικό και φορολογικό πλαίσιο της ΕΕ διευκολύνει έναν ανταγωνιστικό ναυτιλιακό τομέα της ΕΕ. Ωστόσο, επισημαίνει σημαντικούς τομείς που χρήζουν βελτίωσης, όπως η γεφύρωση του επενδυτικού χάσματος για την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων, η μείωση του διοικητικού φόρτου και η ευθυγράμμιση με τους διεθνείς κανονισμούς.

«Η ναυτιλία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της ασφάλειας της ενεργειακής και εφοδιαστικής αλυσίδας της Ευρώπης και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ενεργειακής μετάβασης. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι μια ιστορία επιτυχίας. Η Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 35% του παγκόσμιου στόλου έναντι του μεριδίου 15% της ΕΕ στο παγκόσμιο ΑΕγχΠ.

Ο ευρωπαϊκός στόλος και η χωρητικότητά μας αυξάνονται, ενώ άλλοι αυξάνονται ταχύτερα. Για να διατηρήσει η Ευρώπη τη ναυτιλία ως γεωπολιτικό πλεονέκτημα, πρέπει να διατηρήσουμε τη διεθνή ανταγωνιστικότητά της και να επενδύσουμε στην ενεργειακή μετάβαση.

Η επένδυση των εσόδων της ΕΕ και των εθνικών ΣΕΔΕ σε καθαρές τεχνολογίες και καθαρά καύσιμα θα καταστήσει ολόκληρο το ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα πιο ανταγωνιστικό», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας Ευρωπαίων Πλοιοκτητών | ECSA.

Η μελέτη της Deloitte διατυπώνει συστάσεις σχετικά με τέσσερις πυλώνες:

Ανάπτυξη μιας μακρόπνοης ευρωπαϊκής θαλάσσιας στρατηγικής
Μια νέα ευρωπαϊκή ναυτιλιακή στρατηγική θα μπορούσε να διασφαλίσει τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, να διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ των ναυτιλιακών κέντρων της ΕΕ, να προωθήσει τον ναυτιλιακό όμιλο της ΕΕ και να επικεντρωθεί στις συνέργειες μεταξύ των διαφόρων κέντρων αριστείας.

Με μια ισχυρή ναυτιλιακή βιομηχανία, η Ευρώπη θα πρέπει να θεωρείται ως ένα ενιαίο κέντρο με παράγοντες που καλύπτουν διάφορες πτυχές της ναυτιλιακής βιομηχανίας, όπως υπηρεσίες, καθαρά καύσιμα, καθαρές τεχνολογίες, νομικές υπηρεσίες, λιμενικές υποδομές και ασφάλιση.

Ευθυγράμμιση και απλούστευση του ρυθμιστικού περιβάλλοντος και του περιβάλλοντος πολιτικής και μείωση του διοικητικού φόρτου
Η ΕΕ θα μπορούσε να δώσει προτεραιότητα στην απλούστευση του κανονιστικού πλαισίου για να διασφαλίσει την ευθυγράμμιση με τη διεθνή νομοθεσία σε επίπεδο ΔΝΟ και ΔΟΕ. Με βάση την ιστορική συμφωνία του ΙΜΟ τον Ιούλιο του 2023 για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τη διεθνή ναυτιλία έως το 2050, ο ΙΜΟ προετοιμάζει μέτρα για την υλοποίηση αυτών των στόχων. Η ευθυγράμμιση της νομοθεσίας της ΕΕ με τα μελλοντικά μέσα του ΔΝΟ θα είναι ουσιαστικής σημασίας για τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού στον τομέα.

Γεφύρωση του επενδυτικού χάσματος: στήριξη των δημόσιων επενδύσεων και διευκόλυνση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση
Η ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας απαιτεί τεράστιες επενδύσεις. Συνιστάται η εφαρμογή μέτρων που εγγυώνται την πρόσβαση σε επαρκή δημόσια και ανταγωνιστική ιδιωτική χρηματοδότηση στην ΕΕ.

Τα έσοδα για ειδικό προορισμό για τον ναυτιλιακό τομέα στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ συμβατικών και καθαρών καυσίμων και για τη στήριξη επενδύσεων σε καθαρές τεχνολογίες, παρέχοντας ένα πρόσθετο κίνητρο στους προμηθευτές να επεκτείνουν τη βιομηχανική παραγωγή στην Ευρώπη. Συνιστάται επίσης η θέσπιση πρόσθετων χρηματοδοτικών μέσων (όπως ο μηχανισμός των πλειστηριασμών ως υπηρεσίας α), τα οποία επιτρέπουν στα κράτη μέλη να χρησιμοποιούν τα εθνικά έσοδα του ΣΕΔΕ της ΕΕ για τη συμπλήρωση των κονδυλίων της ΕΕ.

Προώθηση της αναβάθμισης των δεξιοτήτων και της επανειδίκευσης
Τα επερχόμενα καθαρά καύσιμα και οι ψηφιακές τεχνολογίες θα απαιτήσουν νέες και πρόσθετες δεξιότητες, εκπαίδευση και επιχειρησιακή κατάρτιση για τους ναυτικούς. Η ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση θα απαιτήσει την αναβάθμιση των δεξιοτήτων και την επανειδίκευση περίπου 800.000 ναυτικών τα επόμενα 10 χρόνια διεθνώς και, σύμφωνα με την έκθεση Draghi, 250.000 ναυτικούς μόνο στην Ευρώπη. Το διεθνές πλαίσιο της σύμβασης STCW του ΔΝΟ θα πρέπει να ενισχυθεί και το πλαίσιο για την αμοιβαία αναγνώριση πιστοποίησης στην ΕΕ θα πρέπει να επικαιροποιηθεί. Θα πρέπει επίσης να ενισχυθεί η ελκυστικότητα της ναυτιλίας ως επαγγέλματος.

ECSA

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter