Δευ06162025

Last updateΔευ, 16 Ιουν 2025 6pm

Καλοκαίρι σε κρίση: Οι ακτοπλοϊκές επιστρατεύουν τα πάντα απέναντι σε γεωπολιτικά ρίσκα και μια πιθανή πτώση του τουρισμού

0Επιβάτες

Υπό το βάρος της αβεβαιότητας στη Μέση Ανατολή και τις δυσοίωνες προβλέψεις για τη φετινή τουριστική περίοδο, οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες δίνουν μάχη χαρακωμάτων για να κρατήσουν επιβάτες και νησιωτικές γραμμές ζωντανές.

Το καλοκαίρι του 2025 ξεκινά σε συνθήκες που απέχουν πολύ από την εικόνα "φουλ σεζόν". Οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και ειδικά η αποσταθεροποίηση στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν συμπαρασύρει το διεθνές τουριστικό ρεύμα προς τη Μεσόγειο, ενώ η ανησυχία για ενδεχόμενα τρομοκρατικά χτυπήματα ή ευρύτερη ανάφλεξη επηρεάζει και τη ζήτηση για διακοπές στην Ελλάδα.

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ) κάνει λόγο για κάμψη του τουριστικού ρεύματος έως και 10 μονάδες, ειδικά από τρίτες αγορές εκτός Σένγκεν.
Ακτοπλοΐα σε κατάσταση επιφυλακής

Μπροστά στο ενδεχόμενο χαμηλής πληρότητας και πίεσης στα έσοδα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επανασχεδίασαν εκτάκτως τα δρομολόγιά τους, αυξάνοντας τη συχνότητα και τις προσφορές. Όμως το στοίχημα παραμένει: θα γεμίσουν τα πλοία ή θα ταξιδεύουν με ζημιές;

Στο Αιγαίο, εταιρείες όπως οι Blue Star Ferries, Seajets και Hellenic Seaways αύξησαν τη χωρητικότητα έως 30% συγκριτικά με το 2024. Όμως, τα αυξημένα δρομολόγια μοιάζουν αυτή τη φορά περισσότερο με αμυντικό ελιγμό παρά με επενδυτική αισιοδοξία.

Στις Κυκλάδες καταγράφονται έως και 9 ημερήσιες αναχωρήσεις ανά γραμμή (Νάξος, Πάρος, Μύκονος, Σαντορίνη), ενώ η ενίσχυση από Ραφήνα και Λαύριο προσθέτει δυνατότητα ταχείας απόδρασης. Οι εταιρείες ωστόσο παρακολουθούν στενά τις πληρότητες — ήδη από τα μέσα Ιουνίου διαφαίνεται επιφυλακτικότητα στις κρατήσεις για Ιούλιο-Αύγουστο.

Στον Αργοσαρωνικό, παρά την έντονη κινητικότητα, οι μικρές αποστάσεις δεν σώζουν το ταμείο. Οι τιμές έχουν παραμείνει σταθερές, αλλά το μειωμένο διεθνές ενδιαφέρον έχει φέρει στο προσκήνιο τον εσωτερικό τουρισμό — έναν τουρίστα που κοιτάζει τις τιμές με υπολογιστή, όχι με ενθουσιασμό.

Στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, όπου παραδοσιακά οι ροές τουριστών επηρεάζονται περισσότερο από γεωπολιτικές συνθήκες, η ενίσχυση της σύνδεσης με τον Πειραιά και η πιο ενεργή εμπλοκή της Καβάλας φαίνεται ως αναγκαία εφεδρεία, όχι στρατηγική επέκτασης.
Η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα σταθερές αξίες; Ίσως όχι φέτος

Η Κρήτη διατηρεί υψηλό αριθμό αναχωρήσεων και ανταγωνιστικές τιμές, με τις εταιρείες να προωθούν κοινοπραξίες για να μειώσουν κόστος. Ωστόσο, ακόμη και εδώ υπάρχουν σκιές: ο αριθμός των επισκεπτών από το Ισραήλ και τις ΗΠΑ έχει μειωθεί ήδη κατά διψήφιο ποσοστό, ενώ η ακρίβεια περιορίζει και την ελληνική ζήτηση.

Ανάλογη εικόνα στα Δωδεκάνησα: Ρόδος και Κως διατηρούν συχνά δρομολόγια, αλλά τα μικρότερα νησιά —Κάλυμνος, Πάτμος, Αστυπάλαια— χρειάζονται «στήριξη για να μείνουν στο χάρτη», όπως λένε στελέχη της αγοράς. Οι ενδοκυκλαδικές και ενδοδωδεκανησιακές συνδέσεις, αν και χρήσιμες, δεν είναι από μόνες τους επαρκές αντιστάθμισμα στην πτώση του τουριστικού κύματος.
Island-hopping σε επιτήρηση και loyalty εκστρατεία

Το island-hopping ενισχύεται, κυρίως σε Κυκλάδες και Σποράδες, αλλά φέτος προωθείται ως σχέδιο ανάκτησης εσόδων. Εταιρείες όπως οι Aegean Sea Lines, Magic Sea Ferries και Golden Star Ferries επενδύουν σε loyalty, σε apps και σε εκπτώσεις επιστροφής — στρατηγικές που μοιάζουν λιγότερο με πολυτέλεια και περισσότερο με εργαλεία επιβίωσης.

Οι εκπτώσεις φτάνουν και το 30%, αλλά το ερώτημα δεν είναι ποιος θα πετύχει τις χαμηλότερες τιμές. Είναι ποιος θα αντέξει να τις προσφέρει και τον Σεπτέμβριο.

Γ.Σ.Σκορδίλης

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter