Δευ11032025

Last updateΤετ, 05 Νοε 2025 7am

Πλεύση σε Ήρεμα Νερά: Η Αγορά Ξηρού Φορτίου Κρατά Ρότα Σταθερότητας

0bulk carrier
 Του Ιάκωβου (Jack) Αρχοντάκη
Στρατηγικού Συμβούλου Ναυτιλιακών Επενδύσεων – Ναυλώσεων & Εμπορικού Διευθυντή της TMC Shipping
&
Του Δρ. Φώτιου – Ευάγγελου Καρλή
Maritime Executive & Σύμβουλου Ναυτιλίας
 
Η αγορά ξηρού φορτίου έκλεισε την τελευταία εβδομάδα με ήπιες μεταβολές, διατηρώντας πορεία σταθερής πλεύσης παρά τα ρεύματα των επιμέρους μεγεθών. Από τα τέσσερα βασικά segments, μόνο τα Capesize κατέγραψαν άνοδο, ενώ τα υπόλοιπα κινήθηκαν οριακά πτωτικά.
Πιο συγκεκριμένα, τα Capes σημείωσαν άνοδο +2%, τα Kamsarmaxes υποχώρησαν κατά -5,35%, τα Ultramaxes κατά -3,14%, ενώ τα Handies σημείωσαν πτώση -3,56%. Ο Baltic Dry Index (BDI) έχασε 25 μονάδες, για να αγκυροβολήσει την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου στις 1.966 μονάδες.
Παρά τις μικρές διορθώσεις, η συνολική εικόνα δείχνει μια αγορά που εξακολουθεί να ισορροπεί, κρατώντας σταθερό το τιμόνι της σε μια εποχή γεμάτη μεταβλητότητα.
CAPES – Οι Μεγάλοι Πρωταγωνιστές Πλέουν Αντίθετα στο Ρεύμα
Στην Ασία, η σταθερή παρουσία των μεταλλευτικών κολοσσών στο δεύτερο μισό της εβδομάδας έδωσε ώθηση στους ναύλους. Η διαδρομή Αυστραλία–Κίνα (C5) έκλεισε στα 9,28 $/τόνο, δείχνοντας πως η ζήτηση για πρώτες ύλες εξακολουθεί να κρατά ψηλά το πανί των Capes.
Στον Ατλαντικό, το κλίμα ήταν εξίσου θετικό: αυξημένη κινητικότητα σε βόρειο και νότιο ημισφαίριο, ενώ η αναθέρμανση των εμπορικών σχέσεων ΗΠΑ-Κίνας πρόσθεσε θετική ενέργεια στην αγορά. Τα ταξίδια Βραζιλία–Κίνα (C3) έκλεισαν στα 23,31 $/τόνο, τα Ευρώπη–Ασία (C9) στα 45,64 χιλ.$/ημέρα, ενώ τα υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια (C8) διαμορφώθηκαν στα 23,34 χιλ.$/ημέρα.
Οι μεγάλοι παίκτες του στόλου δείχνουν ότι, παρά τα κατά τόπους κύματα, παραμένουν σταθεροί στον ορίζοντα.
KAMSARMAX – Ήρεμη Θάλασσα με Υποβόσκουσες Ροές
Η εβδομάδα ξεκίνησε με έντονη δραστηριότητα, όμως το τέλος της βρήκε την αγορά πιο υποτονική, λόγω συγκέντρωσης χωρητικότητας. Παρ’ όλα αυτά, οι απώλειες παρέμειναν περιορισμένες.
Οι ναύλοι για ταξίδια από Ανατολική Ακτή Νοτίου Αμερικής (ECSA) προς Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα 17,5-19,5 χιλ.$/ημέρα, από Ευρώπη προς Ασία στα 23,5-25,5 χιλ.$/ημέρα, ενώ τα υπερατλαντικά κυκλικά διαμορφώθηκαν στα 16,5-18,5 χιλ.$/ημέρα (παράδοση Γιβραλτάρ).
Στην Ασία, το momentum των προηγούμενων ημερών κόπασε με την έλευση του Diwali στην Ινδία. Η περιορισμένη δραστηριότητα οδήγησε σε αυξημένη προσφορά πλοίων και σταθερούς, αλλά ελαφρώς πιεσμένους, ναύλους: 17,5-19,5 χιλ.$/ημέρα για κυκλικά ταξίδια Ν.Α. Ασίας–Άπω Ανατολής.
Η αγορά δείχνει ότι βρίσκεται σε φάση αναμονής. Οι σωστές αποφάσεις –στην επιλογή διαδρομών και timing– μπορούν να κάνουν τη διαφορά, ειδικά για εταιρείες που θέλουν να αναπτύξουν το εμπορικό τους πλέγμα.
ULTRAMAX / SUPRAMAX – Μικρή Υποχώρηση, Όχι Απώλεια Πλεύσης
Στη Νοτιοανατολική Ασία, η απουσία νέων φορτίων περιόρισε την κίνηση, ρίχνοντας τους ναύλους στα 14,5-16 χιλ.$/ημέρα για ταξίδια εντός περιοχής. Πιο βόρεια, η αγορά της Άπω Ανατολής κινήθηκε πτωτικά, με αύξηση διαθέσιμης χωρητικότητας.
Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στον Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) έκλεισαν στα 14-15,5 χιλ.$/ημέρα, για δρομολόγια προς Ινδία στα 15-16,5 χιλ.$/ημέρα, ενώ για ταξίδια επιστροφής προς τον Ατλαντικό στα 13-14,5 χιλ.$/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία, η εικόνα παρέμεινε σχετικά σταθερή, με μικρές διορθώσεις. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα 12,5-14 χιλ.$/ημέρα, για σύντομα ταξίδια AG–WCI στα 13,5-15 χιλ.$/ημέρα, και για Ατλαντικό στα 11,5-13 χιλ.$/ημέρα.
Στον Αμερικανικό Κόλπο, οι προσδοκίες των πλοιοκτητών συγκρούστηκαν με τις χαμηλές προσφορές των ναυλωτών, περιορίζοντας τον όγκο των fixtures. Οι υπερατλαντικοί ναύλοι διατηρήθηκαν στα 24,5-26 χιλ.$/ημέρα, ενώ στην ECSA η ζήτηση παρέμεινε περιορισμένη, με καλύτερες αποδόσεις προς Ν.Α. Ασία–Κίνα (26-27,5 χιλ.$/ημέρα) και Μεσόγειο/Ευρώπη (22,5-24 χιλ.$/ημέρα).
Η Ευρώπη κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα λόγω μειωμένης ζήτησης, ενώ ο Αμερικανικός Κόλπος δεν πρόσφερε ιδιαίτερη “έλξη” για πλοία. Οι ναύλοι για τοπικά ταξίδια έφτασαν τα 19-20,5 χιλ.$/ημέρα, για φορτία scrap προς Μεσόγειο 23,5-25 χιλ.$/ημέρα, και προς Ασία 22,5-24 χιλ.$/ημέρα.
Η Μεσόγειος εμφάνισε πτώση, κυρίως λόγω έλλειψης φορτίων στο πρώτο μισό του Νοεμβρίου. Τα ταξίδια από Μεσόγειο προς Ασία έκλεισαν στα 21-22,5 χιλ.$/ημέρα, προς Ατλαντικό 11-12,5 χιλ.$/ημέρα, και εντός Μεσογείου 13,5-15 χιλ.$/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Η εικόνα δείχνει μια αγορά με ροπές προσαρμογής, όχι όμως υποχώρησης — μια ευκαιρία για έμπειρη πλοήγηση και σωστή εμπορική στρατηγική.
HANDIES – Μικρότερες Χωρητικότητες, Μεγάλες Προκλήσεις
Η ευρωπαϊκή αγορά ξεκίνησε με πτωτικό άνεμο, καθώς η διαθέσιμη χωρητικότητα αυξήθηκε, πιέζοντας περαιτέρω τους ναύλους. Οι πρώτες ενδείξεις για τον Νοέμβριο δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες.
Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας κινήθηκαν ως εξής:
Κυκλικά ταξίδια: 17-18,5 χιλ.$/ημέρα
Προς Μεσόγειο με scrap φορτία: 20-21,5 χιλ.$/ημέρα
Υπερατλαντικά ταξίδια: 14-15,5 χιλ.$/ημέρα
Η Μεσόγειος διατήρησε σταθερή δραστηριότητα χάρη στα φορτία σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα, εξασφαλίζοντας ισορροπία προσφοράς-ζήτησης. Οι ναύλοι για πλοία άνω των 36 χιλ. DWT:
Εντός Μεσογείου: 11,5-13 χιλ.$/ημέρα
Προς Ευρώπη: 12,5-14 χιλ.$/ημέρα
Προς Ατλαντικό: 10,5-12 χιλ.$/ημέρα
Προς Ασία: 15,5-17 χιλ.$/ημέρα
Στον Αμερικανικό Κόλπο, η αυξημένη προσφορά πλοίων έφερε ελαφρά πτώση, με ναύλους 19-20,5 χιλ.$/ημέρα προς Ατλαντικό και 17-18,5 χιλ.$/ημέρα προς Ασία.
Η ECSA υποχώρησε αισθητά, καθώς η προσφορά ξεπέρασε κατά πολύ τη ζήτηση. Οι ναύλοι διαμορφώθηκαν στα 19,5-21 χιλ.$/ημέρα προς Ευρώπη/Μεσόγειο και 17,5-19 χιλ.$/ημέρα προς Ασία.
Στην Ασία, η αγορά του βορά κράτησε τη δυναμική της, με στήριξη από τα φορτία χάλυβα, ενώ στο νότο επικράτησε σχετική ηρεμία. Στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία, οι πλοιοκτήτες αναγκάστηκαν να ρίξουν τις απαιτήσεις τους για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα 13-14,5 χιλ.$/ημέρα, από Ν.Α. Ασία προς Κίνα 13,5-15 χιλ.$/ημέρα, και από Δυτ. Ινδία προς Κίνα 7,5-9 χιλ.$/ημέρα.
Ερμηνεύοντας τα Ρεύματα – και Χαράσσοντας Πορεία
Η αγορά ξηρού φορτίου, αν και σταθερή, δεν είναι ακίνητη. Κάτω από την επιφάνεια, τα ρεύματα αλλάζουν: η εποχικότητα, η εμπορική πολιτική, οι ροές πρώτων υλών και η γεωπολιτική δημιουργούν διαρκώς νέες ευκαιρίες — αλλά και κινδύνους.
Για τον πλοιοκτήτη, τον ναυλωτή ή τον επενδυτή, η ικανότητα να διαβάζει τον καιρό πριν ξεσπάσει είναι το κλειδί. Εδώ ακριβώς χρειάζεται η καθοδήγηση ενός έμπειρου συνεργάτη, που γνωρίζει όχι μόνο τους αριθμούς, αλλά και τη «ναυτική ψυχολογία» της αγοράς.
Σε μια εποχή που η σταθερότητα είναι το νέο ζητούμενο, η στρατηγική ναυτιλιακή καθοδήγηση δεν αποτελεί πολυτέλεια – είναι το τιμόνι που κρατά το πλοίο σας στην πορεία του
Συμπέρασμα:
Η αγορά ξηρού φορτίου συνεχίζει να πλέει σε σχετικά ήρεμα νερά, με μικρές αναταράξεις αλλά χωρίς απώλεια κατεύθυνσης. Για όσους γνωρίζουν πώς να διαβάζουν τους ανέμους, οι ευκαιρίες παραμένουν μπροστά.
Νομική Αποποίηση Ευθύνης
Το παρόν άρθρο παρέχεται αποκλειστικά για γενικούς ενημερωτικούς σκοπούς και δεν συνιστά επενδυτική ή εμπορική συμβουλή. Οι πληροφορίες βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, χωρίς εγγύηση για την ακρίβεια ή πληρότητά τους. Οποιαδήποτε ενέργεια βασισμένη στο περιεχόμενο γίνεται αποκλειστικά με ευθύνη του αναγνώστη.
 

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter