Ξηρό φορτίο: Αναζητώντας σταθερότητα σε αστάθμητες συνθήκες

0Bulkerdeckandcranes

Του Ιάκωβου (Jack) Αρχοντάκη
Στρατηγικού Συμβούλου Ναυτιλιακών Επενδύσεων – Ναυλώσεων & Εμπορικού Διευθυντή της TMC Shipping
& Του Δρ. Φώτιου – Ευάγγελου Καρλή
Maritime Executive & Σύμβουλου Ναυτιλίας

Μια αγορά που ισορροπεί σε τεντωμένο σκοινί.
Η αγορά ξηρού φορτίου διανύει μια φάση σχετικής σταθεροποίησης, χωρίς όμως να απουσιάζουν οι τοπικές μεταβλητότητες. Αν και οι γενικές τάσεις δείχνουν ήπια ανοδική διάθεση σε ορισμένα μεγέθη, δεν λείπουν τα σημάδια κόπωσης σε άλλες κατηγορίες. Ο Δείκτης BDI ενισχύθηκε κατά 35 μονάδες την εβδομάδα που έκλεισε στις 10 Οκτωβρίου, αγγίζοντας τις 1.936 μονάδες, αποτυπώνοντας την εύθραυστη αλλά υπαρκτή δυναμική της αγοράς.
Οι εξελίξεις παραμένουν στενά συνδεδεμένες με τη ζήτηση από την Ασία, τη διαθεσιμότητα πλοίων στον Ατλαντικό, καθώς και με τις εμπορικές πολιτικές μεγάλων αγορών – με τελευταία εξέλιξη την επιβολή νέων κινεζικών δασμών σε αμερικανικά προϊόντα.
Οι παγκόσμιες ισορροπίες ανά μέγεθος και περιοχή
Capesizes: Διπλό πρόσωπο σε Ασία και Ατλαντικό
Η αγορά των Capes κινήθηκε αντιφατικά. Στην Ασία, η αυξημένη κινητικότητα των μεταλλευτικών εταιρειών ώθησε τους ναύλους ανοδικά, με τους δείκτες για τη διαδρομή Αυστραλία–Κίνα να φτάνουν στα 9,63 δολ./τόνο. Στον Ατλαντικό, το θετικό ξεκίνημα δεν διατηρήθηκε, καθώς οι ανακοινώσεις για νέους δασμούς από την Κίνα ανέκοψαν τη δυναμική. Οι ναύλοι από Βραζιλία προς Κίνα υποχώρησαν στα 23,56 δολ./τόνο, ενώ τα υπερατλαντικά ταξίδια και εκείνα προς την Ασία κινήθηκαν μεταξύ 21.000–42.000 δολ./ημέρα, αναλόγως προορισμού.
Kamsarmaxes: Ανασύσταση δραστηριότητας με εμπόδια
Η λεκάνη του Ατλαντικού παρουσίασε διστακτική αρχή, ωστόσο η αυξημένη ροή φορτίων ενίσχυσε την εικόνα προς τα μέσα της εβδομάδας. Η ανακοίνωση των κινεζικών δασμών προκάλεσε αναστάτωση, επηρεάζοντας τις τελικές συμφωνίες. Από την Ανατολική Νότια Αμερική, οι ναύλοι για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν μεταξύ 29–31 χιλ. δολ./ημέρα, ενώ από την Ευρώπη προς την Ασία έφτασαν έως και τα 25 χιλ. δολ./ημέρα. Οι κυκλικές κινήσεις στον Βόρειο Ατλαντικό διατηρήθηκαν σε επίπεδα κοντά στα 17 χιλ. δολ.
Στην Ασία, οι εορταστικές διακοπές στην Κίνα και την Κορέα περιόρισαν προσωρινά την κινητικότητα, αλλά η επιστροφή στη δράση επανέφερε τη δυναμική, με ναύλους έως 17,5 χιλ. δολ./ημέρα για κυκλικές διαδρομές.
Ultramaxes – Supramaxes: Ετερογενής εικόνα ανά γεωγραφία
Στη Νοτιοανατολική Ασία παρατηρήθηκαν ήπιες διακυμάνσεις, ενώ η Αυστραλία σημείωσε σαφή ενίσχυση. Οι ναύλοι για περιφερειακά ταξίδια κινήθηκαν στα 14,5–16 χιλ. δολ., με τη βελτίωση να ενισχύεται από την επανενεργοποίηση της κινεζικής αγοράς. Στο Βόρειο Ειρηνικό, η εικόνα ήταν θετική, με αρκετές κινήσεις προς Ινδία, Μεσόγειο και Ευρώπη.
Αντίθετα, στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία, η υπερπροσφορά πλοίων και η μειωμένη ζήτηση άσκησαν καθοδικές πιέσεις. Μόνη εξαίρεση αποτέλεσε η Νότια Αφρική, που φαίνεται να λειτουργεί ως απορροφητική βαλβίδα για την πλεονάζουσα χωρητικότητα.
Στον Αμερικανικό Κόλπο, η αγορά κινήθηκε με φθίνουσα πορεία λόγω της περιορισμένης κινεζικής ζήτησης, αν και η έλλειψη διαθέσιμων πλοίων περιόρισε τις απώλειες. Οι ναύλοι προς την Ασία διατηρήθηκαν στα 29–31 χιλ. δολ., ενώ τα υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν έως και τα 33 χιλ. δολ./ημέρα.
Η Ευρώπη εμφάνισε αυξημένες ανάγκες και περιορισμένο αριθμό πλοίων, κάτι που ενίσχυσε τους πλοιοκτήτες στις διαπραγματεύσεις. Η Μεσόγειος, και ειδικά το δυτικό της τμήμα, διατήρησε ζωηρή εικόνα με ελκυστικά νούμερα – ειδικά για ταξίδια προς την Ασία και την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Handysize: Σταθερές επιδόσεις με επιλεκτική ζήτηση
Η ευρωπαϊκή αγορά ξεκίνησε υποτονικά αλλά ανέκαμψε προς το τέλος της εβδομάδας, με τις τιμές να ευθυγραμμίζονται με εκείνες της προηγούμενης περιόδου. Η Μεσόγειος διατήρησε ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, με αρκετά πλοία να μετακινούνται προς τον Ατλαντικό.
Στην Αμερικανική αγορά, η αρχική αδράνεια έδωσε τη θέση της σε μέτρια δραστηριότητα στα μέσα της εβδομάδας. Οι ναύλοι διαμορφώθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα, κυρίως για ταξίδια προς Ευρώπη και Ασία. Αντίστοιχα, στην Ανατολική Νότια Αμερική η εικόνα παρέμεινε σταθερή, με τη ζήτηση να καλύπτει το διαθέσιμο τονάζ.
Στην Ασία, και ιδιαίτερα στον βορρά, η αγορά κινήθηκε νωθρά, με περιορισμένη ζήτηση και χαμηλότερους ναύλους. Στην Ινδία, οι πιέσεις ήταν εντονότερες, με τις τιμές να υποχωρούν κάτω από τα 10 χιλ. δολάρια για αρκετές διαδρομές, εκτός από τις κινήσεις προς τον Ατλαντικό που εμφάνισαν σχετική αντοχή.
Προσεκτική αισιοδοξία υπό όρους
Το τελευταίο διάστημα επιβεβαιώνει ότι η αγορά ξηρού φορτίου αναζητά σταθερές βάσεις σε ένα περιβάλλον έντονων και συχνά αντικρουόμενων ερεθισμάτων. Η δυναμική των ναύλων παραμένει συνδεδεμένη με το γεωπολιτικό σκηνικό, τις εμπορικές πολιτικές μεγάλων οικονομιών και –πάνω απ’ όλα– την κινητικότητα της κινεζικής ζήτησης. Παρότι δεν διαφαίνεται εκρηκτική άνοδος στο άμεσο μέλλον, το ισοζύγιο προσφοράς–ζήτησης διατηρείται σε σχετική ισορροπία, αφήνοντας περιθώριο συγκρατημένης αισιοδοξίας.

Νομική Αποποίηση Ευθύνης
Το παρόν άρθρο παρέχεται αποκλειστικά για γενικούς ενημερωτικούς σκοπούς και δεν συνιστά επενδυτική ή εμπορική συμβουλή. Οι πληροφορίες βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, χωρίς εγγύηση για την ακρίβεια ή πληρότητά τους. Οποιαδήποτε ενέργεια βασισμένη στο περιεχόμενο γίνεται αποκλειστικά με ευθύνη του αναγνώστη.