Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου προχώρησε ανοδικά με εβδομαδιαία κέρδη να καταγράφονται σε όλα τα μεγέθη.
Πρωταγωνίστησαν τα Kamsarmaxes με άνοδο που ξεπέρασε το 20% και ακολούθησαν τα Capes και Ultramaxes με διψήφια άνοδο σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, σε σχέση με την προηγούμενη βδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 13,44%, τα Kamsarmaxes +22,36%, τα Ultramaxes (63) +12,75% και τα Handies +1,89%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 227 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1663 μονάδες την Παρασκευή 11 Ιουλίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία υπήρχε κινητικότητα κατά τη διάρκεια της εβδομάδας με τους τρεις βασικούς μεταλλωρύχους να είναι ενεργοί με ζητήσεις. Στα μέσα της εβδομάδας παρατηρήθηκε μία κάμψη όμως στο τέλος υπήρξε δυναμική επιστροφή για τους πλοιοκτήτες. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,22 $/tn.
Στον Ατλαντικό οι ρυθμοί ήταν υποτονικοί στο πρώτο μισό της εβδομάδας για τα ταξίδια προς την Ασία όσο και για τα υπερατλαντικά ταξίδια. Ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας υπήρξε ανάκαμψη σε βορρά και νότο. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 19,96 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 37,15Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 19,93Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρως στο βορρά συνεχίστηκε η ανοδική πορεία της ναυλαγοράς λόγω του περιορισμένου αριθμού διαθέσιμων πλοίων και του έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των ναυλωτών. Στο νότο υπήρξε αρκετή δραστηριότητα στην αρχή της εβδομάδας δίνοντας τον τόνο για το υπόλοιπο της. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 16-18 Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 24-26 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 19-21 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η μεγάλη ζήτηση για φορτία κάρβουνο από την Ινδονησία οδήγησε την αγορά σε ένα ράλλυ ανόδου των ναύλων, το οποίο συνεχίστηκε και κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Αντιθέτως βόρειος Ειρηνικός και η Αυστραλία στο τέλος εβδομάδας έριξαν ρυθμούς. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 13-15Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία διατήρησε τη δυναμική με οδηγό την αυξημένη ζήτηση με φορτία κάρβουνο από την Ινδονησία. Έτσι υπήρξε ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 13,5-15Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά εμφάνισε μικτές τάσεις αφού ο βόρειος Ειρηνικός ήταν ήρεμος και μόνο τα ταξίδια επιστροφής (Back Haul) εμφάνισαν ενδιαφέρον. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 12-13,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 12,5-14Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά κινήθηκε ανοδικά αφού υπήρχε έντονη δραστηριότητα τόσο στον Κόλπο όσο και στη Νότια Αφρική, η οποία απορρόφησε μέρος της προσφερόμενης χωρητικότητας. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος επέστρεψε από τις σύντομες διακοπές με μειωμένη δραστηριότητα μεν, αλλά με αυξημένους ναύλους κυρίως για τα ταξίδια στα μέσα Ιουλίου. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 27-28,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 27,5-29Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA ξεκίνησε την εβδομάδα με άνοδο σε όλες τις διαδρομές καθώς η προσφορά πλοίων ήταν περιορισμένη και οι ναυλωτές βιαζόντουσαν να εξασφαλίσουν κάποιο για τα φορτία τους. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 25,5-27Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 24-25,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη κατέβασε ρυθμούς όσον αφορά τη δραστηριότητα ωστόσο οι ναύλοι διατήρησαν τη δυναμική τους. Το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε για τα ταξίδια προς την ανατολική ακτή της Αμερικής. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 15-16,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 17-18,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος εμφάνισε καλύτερη εικόνα στην ανατολική πλευρά προς το τέλος της εβδομάδας αφού υπήρξαν κάποια φορτία για το δεύτερο μισό Ιουλίου. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 14,5-16Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 11,5-13Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα. Το γεγονός ότι πολλά πλοία μετακινήθηκαν προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού βοήθησε την αγορά ώστε να επικρατήσει ισορροπία. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 7,5-9Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 8,5-10Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 6,5-8K/ημέρα.
Η Μεσόγειος σημείωσε απώλειες αφού αρκετά πλοία ήταν άμεσα διαθέσιμα και οι πλοιοκτήτες ήταν αναγκασμένοι να μειώσουν τις ιδέες τους προκειμένου να κλείσουν κάποια δουλειά. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 7,5-9Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 10,5-12 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα ήρεμα ενώ όσο οι μέρες περνούσαν η δραστηριότητα βελτιωνόταν. Η αύξηση του αριθμού των πλοίων δεν άφησε περιθώρια για βελτιώσεις στους ναύλους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 16-17,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) δέχτηκε πιέσεις αφού η ζήτηση για τα τέλη Ιουλίου ήταν περιορισμένη και παρατηρήθηκε συγκέντρωση χωρητικότητας. Ωστόσο τα μεγαλύτερα πλοία του τομέα ανταγωνίστηκαν τα Supramaxes σε κάποια φορτία. Επιπλέον ο βορράς ήταν ήρεμος. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17-18,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά και ιδιαιτέρως στο βορρά δεν είδαμε έντονες διαφοροποιήσεις αφού υπήρχε ισορροπία μεταξύ πλοίων και φορτίων. Το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στα ταξίδια προς το νότο. Και στο νότο η εικόνα ήταν παρόμοια. Στην αρχή της εβδομάδας εμφανίστηκαν κάποια νέα φορτία που βοήθησαν την αγορά. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η αγορά ακολούθησε τις ανοδικές τάσεις των μεγαλύτερων αδερφών (Supramaxes) και αναμένεται να συνεχίσει στους ίδιους ρυθμούς τις επόμενες μέρες. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 9,5-11Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 11,5-13Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8,5-10Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice