Τα μεγάλα μεγέθη τράβηξαν προς τα πάνω τη ναυλαγορά
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 09 Ιουνίου 2025 07:07

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου προχώρησε με νέα άνοδο με τα μεγαλύτερα μεγέθη να εμφανίζουν διψήφια εβδομαδιαία άνοδο ενώ τα μικρότερα μεγέθη παρέμειναν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη βδομάδα.
Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 24,81%, τα Kamsarmaxes 11,33%, τα Ultramaxes (63) -1,9% και τα Handies -0,15%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 215 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1633 μονάδες την Παρασκευή 6 Ιουνίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία ο περιορισμένος ο αριθμός πλοίων και η ισχυρή ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα οδήγησε σε ενίσχυση τη βασική διαδρομή Αυστραλίας - Κίνας κερδίζοντας σχεδόν 1,5 $/τόνο. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 10,45 $/tn.
Στον Ατλαντικό, η εβδομάδα ανέβασε στροφές στα μέσα της εβδομάδας τόσο στο βορρά όσο και στο νότο, με λιγότερα μετακινούμενα πλοία ενώ βελτιώθηκε και η ροή φορτίων κυρίως προς την Κίνα. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 24,5 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 41,34Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 21,44Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού σημειώθηκαν ανοδικές τάσεις με κύριο οδηγό το βορρά, ενώ ακολούθησε και η νότια Αμερική ενισχύοντας περαιτέρω τους ναύλους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 12-14 Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 16,5-18,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 9,5-11,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά επηρεάστηκε θετικά από την καλή εικόνα της ECSA, απορροφώντας πολλά πλοία από τη Νοτιοανατολική Ασία. Ωστόσο οι διαδρομές του Βορείου Ειρηνικού και της Αυστραλίας παρουσίασαν ύφεση στο μεγαλύτερο μέρος της εβδομάδας και μόνο προς το τέλος επανέκαψαν. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 5,5-7,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία ξεκίνησε την εβδομάδα ήρεμα λόγω διαφόρων διακοπών και συνέχισε στους ίδιους πτωτικούς ρυθμούς καθ' όλη τη διάρκεια της εβδομάδας. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 11-12,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά έμεινε σταθερή χωρίς ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις. Υπήρξε σταθερή ροή φορτίων στο Βόρειο Ειρηνικό και κάποια φορτία προς τη Δυτική Ακτή της Αμερικής. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 12-13,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρέμεινε υπό πίεση λόγω της υπερπροσφοράς πλοίων, ενώ η ζήτηση παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Δεδομένης της εποχικότητας της περιοχής δεν αναμένονται σύντομα βελτιώσεις. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 11-12,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 11-12,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος επέστρεψε μετά από μία εβδομάδα χωρίς ιδιαίτερη δράση. Έτσι ένα σύνολο από φορτία προς την πλευρά του Ατλαντικού τάραξε τα ήρεμα νερά της περιοχής ενώ ακολούθησαν και τα ταξίδια προς την Ασία. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 18-19,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18-19,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε βελτιώσεις προς όλες της διαδρομές με αρκετά νέα φορτία και μείωση της χωρητικότητας. Επιπλέον τα FFAs και οι τιμές των καυσίμων προσέφεραν επιπλέον στήριξη στην αγορά. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη κινήθηκε σε δύο ταχύτητες. Από τη μία πλευρά στο πρώτο μισό της εβδομάδας υπήρξε ηρεμία, αλλά στο δεύτερο μισό η αύξηση των φορτίων σκραπ ενίσχυσε την αγορά. Επιπλέον, πολλά πλοία από τη Δυτική Μεσόγειο έστρεψαν την προσοχή τους στις δουλειές από την Ανατολική Ακτή της Αμερικής. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 12-13,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος διατηρήθηκε πάνω-κάτω στα ίδια επίπεδα χάρη στα φορτία προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Επιπλέον, στη Δυτική Μεσόγειο υπήρξε αύξηση των φορτίων ενισχύοντας περαιτέρω την αγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 13,5-15Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7,5-9Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά παρέμεινε ανενεργή με ελάχιστα νέα φορτία και συγκέντρωση χωρητικότητας, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να δεχτούν πιέσεις. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 8-9,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-8,5K/ημέρα.
Η Μεσόγειος μπορεί να παρουσίασε ικανοποιητικά επίπεδα δραστηριότητας ωστόσο οι ναύλοι δεν διαφοροποιήθηκαν σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 8,5-10 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά διατήρησε τη δυναμική της με το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης να είναι με το μέρος των πλοιοκτητών, αφού ο όγκος της χωρητικότητας έχει μειωθεί. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) προχώρησε ανοδικά με σταθερή ροή φορτίων και έντονη δραστηριότητα. Αξίζει να σημειωθεί πως ενώ ο νότος παραδοσιακά κινείται με υψηλές ταχύτητες και ο βορράς ακολούθησε κατά πόδας. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία ο βορράς κινήθηκε πτωτικά, αφού ήταν εμφανής η έλλειψη νέων φορτίων. Νοτιότερα, παρατηρήθηκαν κάποια φορτία από την Αυστραλία στην αρχή της εβδομάδας τα οποία όμως δεν αναπληρώθηκαν με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν οι ναύλοι. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η αγορά παρέμεινε ισορροπημένη διατηρώντας τους ναύλους στα ίδια επίπεδα, ενώ δεν αναμένονται σημαντικές διαφοροποιήσεις. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8,5-10Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 10,5-12Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice