ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Στα 800 ν.μ. …

0Containers stacked

Σε μείζονος σημασίας ζήτημα για την ανταγωνιστικότητά των ευρωπαϊκών λιμανιών έναντι άλλων τρίτων χωρών εξελίσσεται η υπόθεση της εφαρμογής του EU ETS. Πρόσφατα ο ESPO που εκπροσωπεί στην συντριπτικής τους πλειοψηφία τα ευρωπαϊκά λιμάνια, είχε «κτυπήσει το καμπανάκι κινδύνου» σημειώνοντας την αναγκαιότητα θεσμοθέτησης μέτρων τέτοιων ώστε να αποτραπεί τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, και όχι μόνο, να στρέφονται σε εκτός ΕΕ λιμάνια για να μην καταβάλλονται οι εισφορές με αποτέλεσμα την μεταφορά των hub port εκτός ΕΕ με ότι αυτό συνεπάγεται. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε εποχή όπου τα κόστη διαμετακόμισης είναι σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα οι επιπρόσθετες χρεώσεις που θα επιφέρουν οι μεταφορτώσεις, από τα εκτός ΕΕ λιμάνια, θα εκτινάξουν σε δυσθεώρητα ύψη τις τιμές με ότι αυτό συνεπάγεται για τα εμπορικά συμφέροντα της ΕΕ. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές Έλληνες ευρωβουλευτές έχουν καταστεί κοινωνοί του προβληματισμού που διακατέχει τις ηγεσίες των στρατηγικής σημασίας λιμένων της Ελλάδα (ΟΛΠ,ΟΛΘ, ΟΛΗ κλπ) οι οποίες και προσβλέπουν σε παρέμβαση στην ΕΕ ενόψει και της προγραμματισμένης προσεχώς συζήτησης για το σύστημα EU ETS. Να σημειωθεί ότι ο Πειραιάς έχει ζητήσει να επέλθει ρύθμιση για εφαρμογή του συστήματος στα 800 ν.μ. ώστε να αποκλειστούν τόσο τα Τουρκικά λιμάνια όσο και τα Αιγυπτιακά. Επισημαίνεται ότι σε ανάλογες κινήσεις προσανατολίζονται Ευρωβουλευτές από την Ισπανία, το Βέλγιο, την Ολλανδία και την Γερμανία καθώς είναι προφανείς ο κίνδυνος εκτροπής των μεγάλων πλοίων προς τα Βρετανικά λιμάνια αλλά και λιμάνια της Βαλτικής. Υπενθυμίζεται τέλος ότι ο ESPO κάλεσε τα κράτη μέλη της ΕΕ στο Συμβούλιο να εξετάσουν προσεκτικά τη θέση του ΕΚ και να αντιμετωπίσουν τη διαρροή άνθρακα και τις επιχειρηματικές διαρροές στη γενική τους προσέγγιση που θα συμφωνηθεί στις 28 Ιουνίου.